donderdag 19 mei 2016

Inzake Hulp bij het huishouden

 
Inspreken door Laila Youyou, Stagiaire Assadaaka Community en vrijwilliger bij de FNV Zorgactiepunten inzake Hulp bij het huishouden, tijdens de vergadering van de raadscommissie ZS Gemeente Amsterdam van 19 mei 2016.
Ik vertel een verhaal van een van de cliënten die niet in staat is om hier vandaag haar verhaal zelf te vertellen:

Ik ben 68 jaar. Mijn uren thuiszorg zijn gekort van 3 uur per week naar 2 uur. In 2000 kreeg ik plotseling reuma. Sindsdien ben ik invaliderend. Ik... kreeg medicijnen van het Van Breemen instituut om het stop te zetten. Dat hielp niet echt. De reuma verplaatst zich door het hele lichaam.
Het maatschappelijk werk van het Van Breemen instituut verklaarde mij vervolgens gehandicapt. Toen begon de thuiszorg met 3 uur in de week. De reuma geeft krachtverlies. In 2006 bleek dat ik diabetes heb. In 2012 kreeg ik een driedubbele bypass. Sindsdien veel vermoeidheid.

Vervolgens heb ik in 2013 mijn arm gebroken en in 2014 mijn rug. Het is gelukkig wel hersteld. Ik slik nu 15 verschillende medicijnen. Bij griep of koorts speelt de reuma op en krijg ik migraine. Door de korting kan er veel niet meer gedaan worden: radiatoren, lamellen, plinten van deuren en ramen binnen, was ophangen en opvouwen, buitenkant van de keukenkastjes, de gordijnen en stofzuigen.
Ik heb al 7 jaar dezelfde hulp. Zij deed bovenstaande zaken voorheen wel. Ook het bed verschonen en opmaken werden toen gedaan. Mijn hulp kan niet alle taken doen die op de afsprakenlijst staan, daar is te weinig tijd voor. Ik mis ongeveer 4 uur per maand.

Bij het keukentafelgesprek kwam een consulente die ik al kende. Zij zei tegen mij: 'Ik moet toch een uurtje afpakken, Dat is bij iedereen standaard.' Ze heeft de lijst met mij doorgenomen. Ik moest de afsprakenlijst ondertekenen, anders zou ik vanaf januari geen hulp meer krijgen. Het was dus niet mogelijk om de hulp te behouden. Wat betreft hulp uit mijn eigen omgeving. Ik ben de jongste bewoner van de flat, ik hoef van mijn buren weinig te verwachten. Ik heb ook geen kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten