woensdag 16 oktober 2013

Knelpunten en aanbevelingen m.b.t. de fysieke toegankelijkheid 11 oktober 2013

 
 
 Knelpunten en aanbevelingen m.b.t. de fysieke toegankelijkheid

Knelpunten en aanbevelingen n.a.v. de themabijeenkomst "Mag ik binnenkomen?" over fysieke toegankelijkheid en klantvriendelijkheid van Stichting Onze Hoop op vrijdag 11 oktober 2013 op Ruma Khami, Makassarplein 1:

1. De fysieke toegankelijkheid voor wat betreft de winkels en horeca in de Indische buurt, laat vaak te wensen over.

Supermarkten hebben vaak paaltjes, klaphekjes en zelfs nog een draaihek waardoor deze winkels fysiek niet tot nauwelijks toegankelijkheid zijn voor mensen in een rolstoel, scootmobiel of met onzichtbare beperkingen. Kleine winkels hebben soms wel een overrijbare plankier, via het Stadsdeel, echter die wordt niet altijd neergelegd, waardoor de winkel alsnog ontoegankelijk is. Men begrijpt niet altijd dat dit overrijbare plankier gedeelte niet bedoeld is voor de voorraden, echter voor de toegankelijkheid van rolstoelen en scootmobiels.

Horecagelegenheden zijn vaak niet toegankelijk, bijvoorbeeld het Badhuis is goed toegankelijk met de hellingbanen, echter het invalidetoilet, gesubsidieerd door het stadsdeel, is bij de keuken getrokken. Sanitaire faciliteiten ontbreken dus.

Aanbeveling: Regelmatig schouwen en in gesprek gaan met de detailhandel en horeca. Het stadsdeel Oost zou de detailhandel en de horeca ook moeten voorlichten, opdat mensen met (on)zichtbare beperkingen zonder belemmeringen boodschappen kunnen doen en gebruik kunnen maken van de horeca, net als mensen zonder fysieke beperkingen.

2. Binnen in de winkels bevinden zich vaak veel obstakels. In het gangpad staan displays, winkelschappen met goedkope producten zijn laag bij de grond of er zijn vitrines met deuren die niet tot nauwelijks te openen zijn. Het winkelpersoneel is vaak niet uit zichzelf toeschietelijk. Bij vragen om hulp komt dat meestal neer op winkelend publiek, diegenen die tijd en zin hebben om jou met beperkingen een product aan te reiken.

Boodschappen doen kost veel tijd op deze manier. Ook in het kader van de participatie, is het een extra belasting wanneer mensen met (on)zichtbare beperkingen veel tijd kwijt zijn aan de dagelijkse boodschappen.

Aanbeveling: winkels ergonomisch toegankelijk maken voor mensen met en zonder hulpmiddelen. Tevens het winkelpersoneel trainen in klantvriendelijke bejegening jegens mensen met beperkingen bijv. door alert te zijn op mensen die hulp nodig hebben.

3. In bepaalde gedeeltes in de Indische buurt ontbreken ook blinde geleide - lijnen, zoals in de Javastraat, richting Javaplein.

Aanbeveling aan het stadsdeel: blinde geleidenlijnen aanleggen.


4. Openbare werkbijeenkomsten worden stedelijk niet altijd in daadwerkelijke toegankelijke gebouwen (Trouwgebouw) georganiseerd of slechts deels toegankelijke gebouwen zoals MusicQ. Dit belemmert de participatie van mensen met beperkingen, geheel in tegenstelling tot het landelijk en lokale beleid dat alle mensen mee moeten doen in de maatschappij. Agenda 22 is nog steeds niet geratificeerd.

Aanbeveling aan de lokale en landelijke overheid: agenda 22 ratificeren en daadwerkelijk naleven zodat het (stedelijk) overheidsbeleid op het gebied van participatie ook daadwerkelijk uitvoering kan vinden.

5. Aanbeveling aan Stichting Onze Hoop van gastspreker Harm Buiter van het project "Kan ik binnenkomen?" om scholieren in het kader van hun maatschappelijke stage een week mee te nemen om hun bewust te laten worden van het leven van mensen met beperkingen. Hierover zullen Stichting Onze Hoop en Harm Buiter in contact blijven.

Ahmed El Mesri en Saskia Hubelmeijer,
namens Stichting Onze Hoop.


Voor meer informatie: Stichting Onze Hoop - info@stichtingonzehoop.nl of bellen met 020-7525131 of  06-47440672 - http://stichtingonzehoop.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten