Knelpunten
en aanbevelingen m.b.t. de fysieke toegankelijkheid
Knelpunten en
aanbevelingen n.a.v. de themabijeenkomst "Mag ik binnenkomen?" over
fysieke toegankelijkheid en klantvriendelijkheid van Stichting Onze Hoop op vrijdag 11 oktober 2013 op Ruma Khami, Makassarplein 1:
4. Openbare werkbijeenkomsten worden
stedelijk niet altijd in daadwerkelijke toegankelijke gebouwen (Trouwgebouw)
georganiseerd of slechts deels toegankelijke gebouwen zoals MusicQ. Dit
belemmert de participatie van mensen met beperkingen, geheel in tegenstelling
tot het landelijk en lokale beleid dat alle mensen mee moeten doen in de
maatschappij. Agenda 22 is nog steeds niet geratificeerd.
1. De fysieke toegankelijkheid voor wat
betreft de winkels en horeca in de Indische buurt, laat vaak te wensen over.
Supermarkten hebben vaak paaltjes,
klaphekjes en zelfs nog een draaihek waardoor deze winkels fysiek niet tot nauwelijks
toegankelijkheid zijn voor mensen in een rolstoel, scootmobiel of met
onzichtbare beperkingen. Kleine winkels hebben soms wel een overrijbare
plankier, via het Stadsdeel, echter die wordt niet altijd neergelegd, waardoor
de winkel alsnog ontoegankelijk is. Men begrijpt niet altijd dat dit
overrijbare plankier gedeelte niet bedoeld is voor de voorraden, echter voor de
toegankelijkheid van rolstoelen en scootmobiels.
Horecagelegenheden zijn vaak niet
toegankelijk, bijvoorbeeld het Badhuis is goed toegankelijk met de
hellingbanen, echter het invalidetoilet, gesubsidieerd door het stadsdeel, is
bij de keuken getrokken. Sanitaire faciliteiten ontbreken dus.
Aanbeveling: Regelmatig
schouwen en in gesprek gaan met de detailhandel en horeca. Het stadsdeel Oost
zou de detailhandel en de horeca ook moeten voorlichten, opdat mensen met
(on)zichtbare beperkingen zonder belemmeringen boodschappen kunnen doen en
gebruik kunnen maken van de horeca, net als mensen zonder fysieke beperkingen.
2. Binnen in de winkels bevinden zich
vaak veel obstakels. In het gangpad staan displays, winkelschappen met goedkope
producten zijn laag bij de grond of er zijn vitrines met deuren die niet tot
nauwelijks te openen zijn. Het winkelpersoneel is vaak niet uit zichzelf toeschietelijk.
Bij vragen om hulp komt dat meestal neer op winkelend publiek, diegenen die
tijd en zin hebben om jou met beperkingen een product aan te reiken.
Boodschappen doen kost veel tijd op deze
manier. Ook in het kader van de participatie, is het een extra belasting
wanneer mensen met (on)zichtbare beperkingen veel tijd kwijt zijn aan de
dagelijkse boodschappen.
Aanbeveling: winkels
ergonomisch toegankelijk maken voor mensen met en zonder hulpmiddelen. Tevens
het winkelpersoneel trainen in klantvriendelijke bejegening jegens mensen met
beperkingen bijv. door alert te zijn op mensen die hulp nodig hebben.
3. In bepaalde gedeeltes in de Indische
buurt ontbreken ook blinde geleide - lijnen, zoals in de Javastraat, richting
Javaplein.
Aanbeveling
aan het stadsdeel: blinde geleidenlijnen aanleggen.
Aanbeveling
aan de lokale en landelijke overheid:
agenda 22 ratificeren en daadwerkelijk
naleven zodat het (stedelijk) overheidsbeleid op het gebied van participatie
ook daadwerkelijk uitvoering kan vinden.
5. Aanbeveling
aan Stichting Onze Hoop van gastspreker
Harm Buiter van het project "Kan ik binnenkomen?" om scholieren in
het kader van hun maatschappelijke stage een week mee te nemen om hun bewust te
laten worden van het leven van mensen met beperkingen. Hierover zullen Stichting
Onze Hoop en Harm Buiter in contact blijven.
Ahmed El Mesri en Saskia Hubelmeijer,
namens Stichting Onze Hoop.
Voor meer informatie: Stichting Onze Hoop - info@stichtingonzehoop.nl
of bellen met 020-7525131 of 06-47440672
- http://stichtingonzehoop.blogspot.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten