24 feb ’20: hoe behoudt je je eigen identiteit en voorkom je
identiteitscrisis.
Vandaag hadden we een gastspreker met Koran-geleerde Mw.
Hadja Nagwa Kachk. In deze moderne tijd waar culturen elkaar beïnvloeden en met
elkaar vermengen, wordt de vraag om behoud van eigen identiteit een meer
gehoord onderwerp. Mw. Hadja Nagwa Kachk kreeg het woord en hield een redevoering
waarna uit de Koran in gebed werd voorgelezen.
Mw. Hadja Mw. Hadja Nagwa Kachk kort samengevat:
Vanaf de eerste mens Adam is er een belijdenis over het
verbond tussen mens en God. Ibrahim (Abraham) volgde in lijn veel later. Alles
in dualiteit gemanifesteerd is aan verandering onderhevig, daarom stuurt God
ook wijzen en profeten naar de aarde die een nieuwe impuls erbij geven in de
dan huidige belijdenis van een geloof. In de tegenwoordige moderne wereld van
nog grotere tegenstellingen en corruptie met ook spirituele charlatans is de
eigen kracht van het geloof nog veel belangrijker. Het gaat er om, om contact
met het Goddelijke zuiver te houden en daarmee te anticiperen in deze
maatschappij met behoud van eigen identiteit en geloof.
Hierna nam Mw. Hadja Nagwa Kachk ook de tijd om vragen aan
tafel te beantwoorden.
Vraag 1: Hoe zouden zusters met elkaar om moeten gaan in de
Islam, want ofschoon velen bekend zijn met wat de Koran instrueert, er naar
leven is een ander ding. Er is onder vrouwen vaak jaloezie en kleine problemen
worden groot gemaakt.
Antwoord 1: Jullie stichting heet Assadaaka (verbinding in
solidariteit en vriendschap). Deze naam is eigenlijk al het antwoord in een
notendop: Het gaat om samenwerking zonder haat- en nijd- hiërarchie door juist
om elkaar en elkaars welzijn te geven, want uiteindelijk hebben we/jullie
elkaar nodig. Juist in deze tijd waar veel verdeeldheid heerst, is dit
belangrijk om helder te houden. De Islam vraagt dan ook daarom het
tegenovergestelde te doen van verdeeldheid zaaien: werk gezamenlijk aan
verbinding. Want is er geen verdeeldheid, dan maakt een hand een hele vuist.
Vraag 2: Op aarde zijn meerdere geloven, die elke ook een
historie van gezonden profeten en heiligen/wijzen ken, die elk echt geloof
levende houden en vernieuwde impuls geven in de tijden van verandering.
Godservaringen zijn niet voorbehouden aan een enkel geloof. Het geloof is als
een boodschappenbriefje met een instructie om tot Godservaringen te komen. God
is als water, mensen geven het verschillende namen, gebruiken en rythen, maar
water blijft water, want God IS. Vanaf midden 19e eeuw is er een ontwikkeling
met interreligieuze vergelijkingen gaande. Tegenwoordig bijvoorbeeld wordt er
in een aantal Katholieke kloosters Zen-meditatie beoefend. Deze discipline van
Zen-meditatie als verworvenheid maakt ook dat de eigen gebedspraxis er de
vruchten van plukt in gerichtheid van gebed. Hoe kijkt u / de Islam tegen zulke
geestelijke / spirituele cross-over aspecten aan?
Antwoord-2.: De Islam erkent alle andere geloven, die mensen
tot God brengen. Binnen de Islam bestaat bijvoorbeeld ook meditatie rondom het
gebed. Ofwel omgekeerd acceptatie van bepaalde geestelijke spirituele sadhana's
(spirituele beoefening) worden zeker niet afgeraden als deze je dichter tot
God brengen.
Voor meer informatie en verbinding www.assadaaka.nl of
info@assadaaka.nl.
من اجمل صباحيات يوم الاتنين واللقاء الجميل الممتع مع الداعية
الإسلامية الحجة نجوى كشك وكان يوما دسم بالمعلومات الدينية وسوف نعلم الجميع بالمواعيد
القادمة من صباحية الأمسية وذلك بتوجيهات من الاستاذ احمد المسرى
Geen opmerkingen:
Een reactie posten