Het komt wel
vaker voor dat studenten van de sociale academie een werkbezoek doen bij
Assadaaka, het voorlaatste groepje was afkomstig uit Zwolle. Dat is al een
eindje weg, maar deze groep kwam helemaal uit Antwerpen. Ja, de naam van
Assadaaka draagt tot ver over de grenzen, we hebben in het kader van
leerbedrijf voor stagiaires zelfs eens iemand gehad uit Spanje vanaf de
Canarische Eilanden voor maar liefst maanden; de communicatie verliep toen in
het Spaans en in het Engels. De Antwerpse groep kwam vandaag 20 januari 2020
gewoon een dagje op werkbezoek welke startte met een deelname aan de
ontbijtsessie waar iedere aanwezige zich aan de andere aanwezigen persoonlijk
voorstelde. Vrijwilligers van Assadaaka vertelde over hun geschiedenis en
individuele rol bij Assadaaka en de vierde jaars studenten vertelden over hun
studie en waarom ze op werkbezoek kwamen. Ons kernpunt sociale cohesie in de
praktijk als inspirator sprak iedereen van de studenten aan; het is ook de
motivatie voor de vele vrijwilligers om zich in te zetten voor Assadaaka.
Na deze
gemoedelijke kennismaking werd het gesprek een tikkeltje serieuzer. Naast het
voor velen bekende verhaal over de geschiedenis van het ontstaan van Assadaaka
werden er ook vergelijkingen getrokken in het werken met met/van officiƫle
sociale instanties. Assadaaka draait volledig op vrijwilligers, die veelal als
ervaringsdeskundige zijn blijven hangen na eerst zelf met een hulpvraag naar
Assadaaka te zijn gekomen. Assadaaka zit door het werk door vrijwilligers
minder vast aan beschikbare tijd en protocollen, waardoor er ook meer
aandacht-tijd is voor wat moeilijkere gevallen. Zo werd er gesproken over het
feit dat Assadaaka meer tijd neemt voor de intake en inventarisatie van een
casus in meerdere aspecten, omdat problematieken vaak niet alleen komen en
aspecten verband met elkaar houden. Bij Assadaaka wordt van de hulpbehoevende
een eigen inzet verlangt om aan de eigen te casus te werken met een zekere
‘nederigheid’: Assadaaka trekt niet de kar, in het kader van zelfredzaamheid
moet de hulpbehoevende zelf aan de slag met adviezen etc., maar natuurlijk wel
onder een begeleidend en ondersteunend oog van de vrijwilliger van Assadaaka.
Dat is ook een stukje respect en eigen waarde. Natuurlijk moet iemand in staat
zijn een iets gevraagd echt te kunnen verrichten, ander springt Assadaaka wel
meer bij. Op zich hoe lang de opstartfase van hulp organiseren duurt is minder
relevant, omdat er voor Assadaaka geen tijdgebonden budget bestaat. Assadaaka
helpt vaak een dossier op te werken en klaar te maken voor een presentatie bij
een professionele instanties, als een soort voorportaal/doorgeefluik. Hiermee
wordt hulpverlening slagvaardiger en beter betaalbaar.
Assadaaka
heeft een groot netwerk van contacten met professionals, maar Assadaaka wordt
zelf door maar liefst een 200 vrijwilligers gedragen, die te benaderen zijn als
er een hulpvraag ligt. Dit aantal sprak de studenten in het bijzonder aan en
het onderstreepte ons denken van verbinding en dat we samen de maatschappij
maken. Aan het einde gingen de aanwezige tafelgenoten (vrijwilligers van
Assadaaka en de op werkbezoek zijnde studenten).
Siegfried
van Hoek (20-01-2020).
Voor meer
informatie: www.assadaaka.nl - info@assadaaka.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten