MET RECHT VAN SPREKEN (2) 16.12.2019 door Brahim Fattah van
Prodemos / verslag Siegfried van Hoek.
Vandaag 16 december 2019 sprak Dhr. Brahim Fattah van
Prodemos over de kracht van burgerinitiatieven. Prodemos draagt denken over
democratie en rechtstaat uit; want een democratie is niet slechts een gekozen
bestuur door burgers die daarna het nakijken hebben (letterlijk en vooral figuurlijk).
Er zijn diverse vormen van inspraak, waar de klachtregeling er een van is, maar
er is nog een veel positiever actieve vorm van inspraak: burgerinitiatief. Ik
herinner me de memorabele uitspraak van president G.W. Bush: ‘bring it on and
make the system work’ of Barak Obama : vraag jezelf eerst af wat jij zelf voor
je land kan doen’.
Vandaag werden door Dhr. Brahim Fattah twee voorbeelden van
burgerinitiatieven aan de hand van twee inleidende filmpjes als opmaat
geïntroduceerd, waarna de dialoog met alle aanwezigen bij deze open
ontbijtochtend spontaan losbarstte. (De YouTube hyperlinkjes van deze twee
vertoonde filmpjes worden later nog toegevoegd als deze beschikbaar komen.) Een
inleidende toespraak door Ahmed bleef achterwege, want iedereen kende Dhr.
Brahim Fattah nog van de presentatie Met Recht van Spreken over democratie van
01 november jl.
De twee filmpjes van Ayse Gur Oren en van Zouhir Jbyeh
gingen respectievelijk over het terugdringen van illegaal vuurwapenbezit onder
jongeren, en het bewust maken van brandpreventie onder mensen van allochtone
afkomst in samenwerking met jongeren. De inhoud van de twee filmpjes worden
apart kort samengevat toegelicht, waarbij direct er onder per filmpje de geuite
reacties tijdens ontbijttafeldialoog worden verslagen.
Het filmpje van Ayse Gur Oren:
Ayse is lid van een speeltuinvereniging en woont in
Rotterdam-zuid en bij haar in de wijk speelt er een vuurwapen-probleem onder
Allochtone jongeren. In dialoog met ondernemers, de wijkagent en andere ouders
startte ze een actie over de ongewenstheid van vuurwapens onder jongeren in de
wijk, vanwege de vele schietincidenten. Haar bezorgdheid over het welzijn van
kinderen gaf bij haar de doorslag om deze actie op te zetten. Criminaliteit
heeft een voedingsbodem door aspecten van sociale en financiële armoede bij
jongeren. Over in de hele wijk werden posters opgehangen (ook winkeliers hadden
ze op hun winkelruiten), en men kon anoniem wapens en munitie inleveren zonder
vervolging. De actie gaf als resultaat dat er 76 wapens werden ingeleverd en
maar liefst 600 Kg munitie. Illegaal vuurwapenbezit is een eigenschap in het
verlengde van (toenemende) criminaliteit. Zo’n actie is mooi, maar er is meer
nodig om de wijk veiliger te maken. En hiermee startte de dialoog bij Assadaaka.
De eerste reactie was, dat er zwaarder gestraft moet worden
door rechters. Het is een veelgehoorde uitspraak, maar hiermee is alleen een
antwoord gegeven op het probleem met symptoombestrijding. Een kwalitatief
antwoord op de problematiek is veel complexer. Het probleem speelde 25 jaar
geleden ook al, maar een bijkomend probleem is dat jeugdige vuurwapenbezitter
steeds jonger worden. Dit heeft ook te maken met het niet vervolgbaar zijn
vanwege de hele jonge leeftijd van een verdachte. Een bijkomend sociaal
probleem is de afstand in taalvaardigheid en de geslotenheid van eigen cultuur,
waardoor er een rem ontstaat op scholing en integratie. Voor allochtone
(kansloze) jongeren is door discriminatie over bijvoorbeeld hun afkomst geen
werk en geen kans op een respectvolle baan later in de maatschappij (geen
toekomst perspectief), en dit terwijl men in de criminaliteit snel geld kan
verdienen en status kan verwerven is de keus verlokkelijk. Daarnaast is de
maatschappij verhard: van jongs af aan op tv en in de game wereld went men al
aan emotieloos virtueel geweld. Het probleem bestaat niet slechts lokaal, maar
in de hele maatschappij wereldwijd.
Het initiatief van Ayse is als een eerste gelegde steen
gelegd in een burgerinitiatief. Maar er is meer nodig en dan spreken we over de
kwaliteit van hervorming in bewustzijn en over hoe men in het leven staat. In
Finland heeft men hele lage criminaliteitsaantallen; in Finland doet men aan
karakteronderwijs op scholen. Karakteronderwijs is onafhankelijk van een geloof
als een kwalitatieve vorming in een menswaardig bestaan naar volwassenheid toe.
(Wat is een volwassene? Een volwassene is een individu die zinvol voor zichzelf
en dito met anderen autonoom kan bestaan in de maatschappij ( bron: Prof. Carel
van Parreren oud-hoogleraar psychologische functie leer UvU).) In Noorwegen
kent men een ander strafsysteem met gedetineerden, waarmee recidive in belangrijke
mate wordt teruggedrongen en wel drie keer meer dan in andere landen. Het Noors
motto: “Als je een mens als een beest behandelt, wordt hij een beest en als je
een mens als een crimineel behandelt, wordt hij een crimineel. Maar als je een
mens als een mens behandelt, wordt hij een mens.” Dat is niet zomaar bereikt,
we spreken dan over langdurig modelleren van persoonlijkheidsbewustzijn.
Bewustzijnsvorming begint in je eigen omgeving en niet achteraf als er
problemen ontstaan.
Voorzitter Mhammad Gannoun van de koepelorganisatie van
Amsterdamse Moskeeën en andere welzijns-en opbouworganisaties merkt op, dat de
Marokkaanse cultuur een zekere geslotenheid heeft, daarom is samenwerking
vanuit de eigen cultuur belangrijk. Mhammad legt daarom contact tussen buurtvaders,
ouderorganisaties, school en Politie. Hij doet dit door ouders te benaderen en
hun te informeren over wat er gaande is, en in samenspraak met ouders ook het
negatieve beeld over de Politie als vijand af te breken. Maar er is ook een
schroom voor ouders om bijvoorbeeld over verboden wapenbezit -zoals in het
project van Ayse- te spreken, want men wil hun kind beschermen, zodat deze niet
op vroege leeftijd maatschappelijke kansen wordt ontnomen door onder andere een
strafblad. Inmiddels heeft hij 35 ‘probleemjongeren’ een ontsnapping aan de
vicieuze cirkel naar criminaliteit kunnen geven. Samen maak je maatschappij!
Mhammad prees in die context ook Assadaaka in haar bestaan, en hoopt dat
Assadaaka met haar diversiteit van bezoekers en vrijwilligers in haar
werkzaamheid nog heel lang kan bestaan. Mhammad vond de presentatie van
13.12.2019 over orgaan-donorschap ook heel bijzonder, zoals we open aan tafel
in dialoog spraken. Net als Mhammad bereikt in zijn werkveld: dialoog is een
betere ingang naar hervorming dan straf, want voorkomen is beter dan genezen en
dat begint bij de persoonlijkheidsvorming.
Het filmpje van Zouhir Jbyeh:
Het filmpje van Zouhir ging over brandveiligheid en
-preventie, en de onbekendheid ermee erover in het bijzonder onder mensen van
allochtone afkomst. Onderzoek wees namelijk uit, dat de meeste branden in
huislijke situatie bij mensen van allochtone afkomst uitbreken. Een oma van
autochtone afkomst heeft wel drie brandmelders in huis en nodigt dan ook de
brandweer nog een keer uit om te komen inspecteren op brandveiligheid, terwijl
er onder mensen van allochtonen afkomst (in Amsterdam bijvoorbeeld onder
Marokkanen, Turken, Surinamer en Ghanezen) het bewustzijn over dit onderwerp
duidelijk minder bekend is.
Zouhir was zodoende een initiatief gestart om bekendheid
onder mensen van allochtonen afkomst te vergroten door jongeren van allochtone
afkomst hierin te betrekken, omdat jongeren sneller te bereiken zijn, en deze
jongeren vervolgens kennis uitdragen binnen hun eigen allochtone gemeenschap en
omgeving. Omdat deze ook sneller wordt geaccepteerd als informatie. Hiervoor
wierf Zouhir jongeren uit de Transvaalbuurt, die vervolgens een training kregen
van de Brandweer, waarbij ook een stage werd gelopen met onder andere de eigen
woning te controleren en een paar andere woningen, waarna er een heus diploma
werd uitgereikt (= ook status!). Zo werd er iemand al preventief gered, die
stond zelfs te koken met een poreuze gasslang, de onverbrande gaslucht kwam je
al tegemoet! Het bleek dus een gouden greep dit initiatief in Nederland, en het
werd zelfs over de grenzen tot in Polen en Denemarken omarmd. Zouhir heeft ook
al een aantal extra workshops gegeven!
De eerste reactie, was dat allochtonen met andere problemen
in overleving bezig zijn, en dat een rookmelder van zo’n 10 geuri voor velen te
duur is, deze moet gratis te krijgen zijn.
Zouhir: via de moskee is er al voorlichting en kunnen er
rookmelders uitgedeeld worden, want als de brandweer zelf voor de deur staat
doet men niet eens open. Maar als er zo’n jongen uit de buurt voor de deur
staat, dan gaat de deur open. En moet er iemand van de brandweer komen, dan
vraagt men om Zouhir: dat is een vertrouwens kwestie die speelt. De brandweer
houdt ook open dagen, waar rookmelders worden uitgedeeld, maar veel mensen
weten dat niet eens, en onder allochtone mensen is die onbekendheid ermee
dubbel zoveel!
Slotwoord door Brahim Fattah:
Dhr. Brahim Fattah sprak zijn tevredenheid uit over deze
bijeenkomst bij Assadaaka, waar spontaan door alle aanwezigen deelgenomen werd
in de dialoog over deze twee belangrijke onderwerpen. Prodemos wil met haar
presentaties juist actief burgerschap stimuleren. Want gesprekken zoals bij
Assadaaka, waarbij eigen ervaringen gedeeld worden is daarmee een gedeelde
waarde in solidariteit, wat in resultaat onderwerpen inhoud in verbinding
krijgen. Assadaaka (een professionele welzijnsorganisatie) is eigenlijk door de
vele vrijwilligers die er aan verbonden zijn ook een groot burgerinitiatief.
Brahim komt graag nog eens terug om te spreken met Assadaaka in dialoog over
onderwerpen binnen met Recht Van Spreken. In die context kan er bijvoorbeeld
dieper ingegaan worden op ervaringsverhalen van aanwezigen.
Ter afsluiting werden er door een aanwezige collega van Dhr.
Brahim Fattah chocolaatjes uitgedeeld van de chocolaterie Hop & Stork uit
Den Haag. Bij navraag vond Dhr. Fattah ook dat er veel meer dialoog was, dan de
vorige keer, niet alleen vanwege het onderwerp wat dichter bij huis licht dan
theorie over de democratie, maar ook omdat de presentatie niet star werd
voorgelezen, maar zich losjes in dialoog na de vertoonde filmpjes voltrok.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten