Meer dan een kwart eeuw Nederlandse les bij de Taalwinkel van Stichting
Assadaaka Community!
Door Ellen Kaptijn
Tegenwoordig struikel je over initiatieven voor Nederlandse les aan
anderstaligen. Gelukkig maar. Hoe anders was het toen Ahmed El Mesri van Vriendschapshuis
Assadaaka er 30 jaar geleden mee begon; er was nagenoeg niets op dat gebied.
Vandaag de dag is Assadaaka, inmiddels gerund door Ahmed èn zijn broer Abdel,
een begrip in Amsterdam.
We spraken met Ahmed en de coördinator van de taallessen, Henk Linde, over
heden en verleden van Assadaaka’s Taalwinkel.
Het begin
Ahmed: “taalles stond aan de basis van de activiteiten van Assadaaka.
Destijds kwamen Nederlandse vrienden en kennissen, waaronder een Pabo-leraar,
bij Assadaaka langs voor de gezelligheid. Allengs ontstond het initiatief voor
de lessen. We begonnen met een stuk of vijf leerlingen; hulpvragers die op het
sociaal spreekuur kwamen. Mond tot mond reclame zorgde ervoor dat we al snel
een schare cursisten hadden. Nu hebben we een paar honderd inschrijvingen per
jaar.
Je in een taal kunnen redden is zó belangrijk: om contact te leggen met je
buurtgenoten, om boodschappen te doen, om aan de slag te kunnen.
Ik heb af en toe nog contact met leerlingen van het eerste uur. Het doet me
goed dat ze goed terecht zijn gekomen: er zitten ondernemers bij,
taxichauffeurs, slagers, mensen met een eigen schoonmaakbedrijf.”
Nederlands is een moeilijke taal
Zelf spreek en schrijf je uitstekend Nederlands, hoe verliep jouw
ontwikkeling daarin?
“De eerste anderhalf jaar in Nederland had ik vrijwel dagelijks les.
Hierdoor heb ik de (volwassen-)MAVO, HAVO en Sociale Academie kunnen doorlopen.
Maar eerlijk gezegd had ik in het begin weinig zin om de taal te leren. Het was
in een tijd dat migranten totaal niet gestimuleerd werden Nederlands te leren.
En die namen dat initiatief dan ook niet. Nederlands is voor mensen met een
niet-westerse moedertaal gewoon erg moeilijk.
Toen ik eenmaal besloten had te blijven, ging er een knop om en ging leren
vanzelf een stuk makkelijker. Ik heb nog steeds contact met mijn eerste
docente, zij voelt als familie. Degene die je de beginselen van de taal
bijbrengt, laat een diepe indruk achter.
Nederlandse normen en waarden & omgekeerde integratie
De Taalwinkel is meer dan alleen taallessen. Mensen die hier komen hebben
meestal veel meegemaakt. Bij Assadaaka maakt wie ze zijn of waar ze vandaan
komen niet uit. Er is hier begeleiding en een luisterend oor. Bij ons krijgen
ze ook Nederlandse normen en waarden mee. We organiseren avonden over
taboe-thema’s als homoseksualiteit, huiselijk geweld, diversiteit. Mensen
kunnen zich bij Assadaaka op verschillende manieren verder ontwikkelen. Dit
onderscheidt ons van andere migranten-organisaties.
Overigens geldt dit niet alleen voor onze leerlingen. Er vindt ook een
omgekeerde integratie plaats. Veel van de taaldocenten en vrijwilligers via
organisaties als Amsterdam Cares komen bij Assadaaka voor het eerst in
aanraking met migranten. Ze lezen, zien en horen in de media veel negatieve
verhalen over criminaliteit en extremisme, hier leren ze een andere
werkelijkheid kennen.
Bij Assadaaka houden mensen van elkaar
Dit is volgens mij ook de reden waarom vrijwilligers zich vaak voor jaren
verbinden aan Assadaaka: we gaan met respect voor iedereen om: religie,
identiteit, vrouwen, mannen, jong, oud, het maakt niet uit. Iedereen voelt zich
hier thuis.
We bevorderen participatie in de samenleving door verschillende doelgroepen
met elkaar te laten integreren. Bij Assadaaka houden mensen van elkaar, zo eenvoudig
is het. Het leven wordt op die manieren mooier.
Een inspirerende boodschap
Henk Linde: “De aanslagen van 11 september in de VS waren voor mij
aanleiding mij bij Assadaaka aan te sluiten. Ik was net in Amsterdam komen
wonen en ging naar een voorlichtingsbijeenkomst van de gemeente over het gevaar
van segregatie. Daar leerde ik Ahmed kennen. Hij was -en is- van mening dat
mensen die naar Nederland komen zo snel mogelijk de taal moeten leren. Dat
soort dingen werd voor die tijd bijna nooit gezegd. Hij zei: je moet je
flexibel opstellen om je kansen te vergroten, om je buren te leren kennen, om
in een vreemd land alledaagse dingen te kunnen doen. Door middel van taal
creëer je gemeenschapszin. Ik vond dat een erg inspirerende boodschap.”
Uitgezette leerlingen
“Ik begon als vrijwilliger-docent in de ‘oude’ Meevaart, met veel lokalen
bovenin en een lift die het vaak niet deed. Ik herinner me de eerste
vergadering nog: de docenten kregen ruzie over welke lesmethode er gebruikt zou
worden.
We hadden in die tijd veel ongedocumenteerde leerlingen. Door veranderde
wet- en regelgeving werden er een hoop uitgezet. Om de haverklap waren er
leerlingen verdwenen, niet leuk. Het verblijfsvergunningen-stelsel is nu anders
en het verloop in de klassen daardoor kleiner.
Wat niet veranderd is, is de motivatie van de cursisten. Ik beleef veel
plezier aan hun honger naar kennis en hun betrokkenheid.
Ik ben nu 4 jaar coördinator van de Taalwinkel. Wat er leuk aan is? Ik ben
een soort Haarlemmerolie. Ik hou van regelen, van nieuwe leerlingen en docenten
motiveren. Ik zorg graag en hou ervan mensen aandacht te geven.”
Nieuwe taal-vrijwilligers van harte welkom
“Wat alle docenten en taal-vrijwilligers bij Assadaaka met elkaar gemeen
hebben is dat het mensen zijn met een groot sociaal gevoel, die door hun inzet
een steentje willen bijdragen aan een betere maatschappij.
Wij zoeken op dit moment nog taal-vrijwilligers om de zogenaamde inloop te
ondersteunen; dat zijn ongedwongen conversatielessen waar iedereen kan
binnenlopen. Ook hebben we graag wat reserve-docenten, het gebeurt nogal eens
dat een docent uitvalt. Het voordeel van invallen is dat je kunt meelopen met
een ervaren docent en eerst een paar keer onder begeleiding kunt lesgeven.”
Zin om te helpen met Nederlandse les?
Wat moet je kunnen als je je wilt inzetten als docent of als hulp bij de
conversatielessen?
“Je hoeft geen officiële docent te zijn noch pedagogische of didactische
vaardigheden te bezitten. Je moet het leuk vinden om contact te maken met
mensen en een beetje communicatief en nieuwsgierig zijn. En affiniteit hebben
met de doelgroep. Dat zijn over het algemeen mensen met een
migranten-achtergrond.
Wat noodzakelijk is, is een goed gevoel voor de Nederlandse taal: foutloos
Nederlands kunnen spreken en schrijven. Al het andere kun je al doende en met
hulp van mij en de andere docenten leren.”
Interesse?
infoassadaaka@gmail.com
De Vriendschap Community
Assadaaka stelt zich ten doel:
Een laagdrempelige organisatie die
verschillende groeperingen in de samenleving (de buurt) wil samenbrengen om
wederzijds begrip te bevorderen, door een ontmoetingsplek aan te bieden en
activiteiten te organiseren. Deze activiteiten dienen de integratie en
emancipatie te bevorderen met behoud van eigenheid in persoon en achtergrond.
Voor meer informatie tijdens
kantooruren:
ASSADAAKA: Polderweg 300, 1e etage, 1093 KP Amsterdam Tel: 0647440672 | E. info@assadaaka.nl | W. www.assadaaka.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten