Afgelopen zondag 20 Oktober was bij Assadaaka Community het thema hoe
zorg en ondersteuning het beste aansluit bij ouderen. Sommige mensen geven de
voorkeur aan zorg door familie, omdat dat vertrouwd en makkelijker is en ook
wegens een taalbarrière. Ook is er een taboe wat betreft de problemen met
anderen delen, daarvoor hulp vragen is vaak lastig. Een gebrek aan kennis en
vaardigheden m.b.t zorg zorgt ook voor problemen, zo weet men niet waar men
voor wat kan aankloppen. De mogelijkheden zijn onbekend. En het duidelijk maken
van wat de klachten zijn of welke hulp nodig is, is soms moeilijk om in kaart
te brengen.
De aanwezigen hebben door dit lotgenotencontact met elkaar kunnen delen
waar ze tegen aanlopen en elkaar van tips voorzien.
Uit onderzoek blijkt dat:
Bij de toegang tot de (thuis)zorg migranten drempels op verschillende
niveaus kunnen ervaren.
1. Het ervaren van een
behoefte aan zorg/welzijn
2. Het zoeken naar
zorg/welzijndiensten
3. Het bereiken van
zorg/welzijndiensten
4. Het gebruiken van
zorg/welzijndiensten
5. De consequenties van
het gebruik van zorg/welzijnsdiensten
Om gebruik te maken van thuiszorg moeten migrantenouderen beschikken
over vaardigheden en omstandigheden om over deze drempels heen te komen:
-
Om een behoefte aan zorg te ervaren moet men
beschikken over adequate gezondheidsvaardigheden en kennis over gezondheid
-
Om op zoek te gaan naar zorg moet men kennis
hebben over het aanbod van zorg en ook weten welke rechten op zorg men heeft
-
Om de zorg te bereiken moet men weten hoe en
waar die zorg te vinden is maar ook beschikken over voldoende mogelijkheden om
er te komen en sociale steun voor begeleiding en eventuele vertaaldiensten
-
Om de zorg te financieren zijn een dekkende
zorgverzekering en voldoende inkomen nodig
-
Om gebruik te maken van de zorg is het nodig te
beschikken over de juiste communicatieve vaardigheden
Bron NPO
Verslag: Ruqayya
Geen opmerkingen:
Een reactie posten