Donderdagmiddag 11
december
Om 13.30 heet Henk
Linde de ongeveer 50 aanwezigen welkom. Behalve mensen uit de doelgroep van
migranten met een handicap of chronische ziekte zijn er ook een aantal
beleidsmakers en mensen uit de zorg, in het bijzonder wijkzorg aanwezig.
In zijn inleiding schetst Henk de situatie van dit moment.
Wij zitten in een periode van overgang naar door de overheid opgelegde
wijkgerichte zorg, maar voor velen zijn de plannen niet concreet genoeg. Daar
gaan we het vandaag over hebben en we gaan proberen om aan het einde van de
middag met een lijst van knelpunten en aanbevelingen te komen die wij daarna
aan de wethouder gaan aanbieden.
- De volgende activiteiten komen in de knel: dagbesteding, individuele begeleiding en vervoer.
1018 DD Amsterdam
T 020 7525131
F 020 7525101
E info@stichtingonzehoop.nl
W www.stichtingonzehoop.nl
Daarna neemt Ahmed El
Mesri het woord.
In zijn toespraak gaat hij in op de blijvende noodzaak van
belangenbehartiging van mensen met een beperking. Ten eerste door de enorme
bezuinigingen op het gebied van zorg en welzijn. Ten tweede door de
overheveling van de opvang en begeleiding van mensen met een beperking naar de
gemeenten. Ten derde omdat de wijzigingen in het zorgstelsel gebaseerd zijn op
een groter inzet van vrijwilligers.
De nieuwe structuren die zij hiervoor in moeten richten zijn
nog lang niet klaar, terwijl de veranderingen wel al per 1 januari 2015 ingaan.
Het gevaar dreigt dat er veel mensen tussen wal en schip zullen raken!
Mantelzorg
Dhr. El Mesri waarschuwt dat er in Nederland al op grote
schaal hulp wordt geboden door familie, vrienden en buren en dat er daardoor
niet veel rek meer in zit. Daarnaast vullen vrijwilligersorganisaties zoals
Onze Hoop al jaren de gaten in de reguliere hulpverlening. Deze organisaties
weten bewoners met een hulpvraag te bereiken die buiten het zicht van reguliere
organisaties blijven en bieden op informele wijze hulp en ondersteuning die bij
hen aansluit.
Maar dat gaat niet vanzelf. Vrijwilligersorganisaties werken
al jaren vanuit het hart aan het ondersteunen van hun medeburgers.
Willen wij hiermee door kunnen gaan en de rol kunnen spelen
die de overheid graag van ons wil dan zal zij ons ook moeten ondersteunen en
faciliteren.
Vooralsnog lijkt daar nog geen sprake van. Vandaar dat Onze
Hoop in samen-werking met een aantal andere vrijwilligersorganisaties het
initiatief heeft genomen tot de oprichting van de Alliantie van Informele Zorg.
Met deze Alliantie willen we blijvend aandacht vragen voor
de noodzaak van het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties die informele
zorg bieden.
We willen erop blijven letten dat de mensen die het nodig
hebben zorg van goede kwaliteit blijven ontvangen en we behartigen de belangen
van vrijwilligers die informele zorg bieden.
Er is dus alle reden om waakzaam en kritisch te blijven. De
rol van belangenorganisaties wordt alleen nog maar belangrijker. Zo ook die van
Cliëntenbelang. Door het toenemend aantal kwetsbare bewoners met een
migrantenachtergrond is het waarborgen van diversiteit binnen deze organisaties
van groot belang.
Daarnaast is het cruciaal dat belangenorganisaties nog beter
gaan samenwerken om een sterke partij te vormen naar de gemeente in deze tijd
van transities.
Mensen met
GGZ-achtergrond
Vervolgens leidt Anneke
Bolle een workshop over mensen met een GGZ-achtergrond. Allereerst vraagt
zij wie van de aanwezigen medewerkers zijn in zorgsector of gemeentelijk
beleid. Dat blijken er nogal wat te zijn. Er is een kwartiermaakster,
verschillende mensen uit de (wijk)zorg en iemand van de gemeente.
Waar Anneke erg van geschrokken is, is de mentaliteit bij de
gemeente: ‘het komt wel goed’. Dit gegeven zal in de discussies van deze middag
meermalen terug komen. Ook stelt het nieuwe systeem van wijkzorg veel te hoge
eisen aan de netwerken, die mensen al dan niet hebben. Niet iedereen beschikt
over netwerken, die ingezet kunnen worden, bv. in de mantelzorg, ouderen.
Kwetsbare groepen, zeker in de GGZ, moet je actief opzoeken.
In verschillende onderzoeken is de rol van de migranten
minimaal, terwijl die groep toch specifieke gezondheidsproblemen kent. In de
plannen voor wijkzorg rusten te zware taken op de schouders van vrijwilligers.
Anneke vraagt wat de hulpverleners zelf vinden. Er komen
verschillende reacties.
- Het meerjarenbeleidsplan bergt een conflict in zich
(tussen de regelgeving door de overheid en de belangen van cliënten?).
- Initiatieven als samen eten enz. stemmen hoopvol.
- Veel mensen komen tussen wal en schip, vooral groepen als
ongedocumenteerden.
-Een juriste die werkeloos is geraakt door de hoge kosten
van mantelzorg: het is tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid; weg met de
overheid en ook weg met de belastingen.
-Ook komt vanuit de zaal de suggestie om het contact tussen
zorgvragers en aanbieders te versterken, bv. door het in het leven roepen van
een facebookpagina.
-Iemand van Ypsilon: zorg is te duur geworden; gemeente gokt
dat het allemaal vanzelf goed gaat. Er is een mentaliteitsomslag nodig.
-Mantelzorgmoeder van een kind met MS: iemand had ons moeten
informeren, over de ziekte, wat er aan gedaan kan worden.
-Ook de dagbesteding wordt afgebroken; bovendien is er
onvoldoende psychiatrische kennis op de juiste plek.
-Wijkverpleger: vrijwilligers, kom met je vragen.
-Ook op kernconcepten van de wijkzorg is kritiek: ZRM
(zelfredzaamheidsmatrix) is te ver van mijn bed; keukentafelgesprek is op zich
te formeel; is wel een manier om met elkaar in contact te komen.
-Een politiek vluchteling uit Irak met meerdere aandoeningen
en met een vrouw met zware psychische problemen, die bovendien door de politie
in Nederland was geslagen vraagt via dit forum hulp aan de gemeente. Hij voelt
zich ook in het ziekenhuis, waar hij zeer vaak naar toe moet gediscrimineerd.
-Tenslotte komt ook nog het gebrek aan uitleg op een
laagdrempelige manier aan de orde. Dit wordt opgenomen in de lijst van
knelpunten.
Cliëntenbelangen
Vervolgens gaat Herman
Klein-Tiessink, beleidsmedewerker bij Cliëntenbelang Amsterdam in op de
stand van zaken bij de wijkgerichte zorg in 2014. Welke keuzes kunnen we nog
maken? We moeten immers van de overheid anders gaan denken.
Naar de mening van Herman is de zorg niet slecht, maar wel
het systeem, dat die zorg aanbiedt. De overheid lijkt te redeneren in de zin
van: we sturen later wel bij. De ambtenaren zijn heel erg bezig met het creëren
van criteria, regels en niet met de mensen. En dat wordt door bepaalde
ambtenaren volmondig toegegeven.
Zij zitten vast aan de regelgeving vanuit Den Haag.
Cliëntenbelang Amsterdam (CBA) dringt er bij de gemeente erg op aan om in
gesprek te gaan met de cliënten. Ook het dwangmatige karakter van veel regels
is een doorn in het oog. Bv. veel mantelzorgers zeggen: haal het 'moeten' eruit.
Positief geluid is dat de gemeente geld gaat investeren in de mantelzorg.
Keukentafelgesprekken
In 2014 is de wijkgerichte aanpak pas in juni gestart, in
plaats van in januari. Bijkomend probleem is dat het professioneel aanbod niet
een uniform geheel is. Sterker nog, zij zijn elkaars concurrenten. Toegang tot
de zorg is het keukentafelgesprek.
Daar zou volgens CBA ook een fysio- of ergotherapeut bij moeten zitten vanwege
de belangrijke rol die deze behandelaars in het zorgproces spelen. De
kwartiermaker is degene die met een samenhangend plan moet komen.
CBA is bezig met een groot onderzoek in samenwerking met de
VU, waarin cliënten zichzelf onderzoeken. En naderhand wordt de vraag nogmaals
gesteld: bent u nu echt geholpen?
CBA is er ook een voorstander van dat cliënten ondersteund
worden door een onafhankelijk cliëntondersteuner, die ook bij het
keukentafelgesprek aanwezig is. Uiteindelijk moet de cliënt zelf kunnen
beslissen op basis van relevante informatie. Hij/zij moet dus goed geïnformeerd
zijn.
CBA gaat ook trainingen geven (in samenwerking met de
vrijwilligersacademie). Bv. Hoe voer je een keukentafelgesprek?
De kwartiermaakster uit de Indische buurt merkt op dat
formeel en informeel ook van elkaar kunnen leren. De Indische buurt is daar een
goed voorbeeld van. Binnen de Alliantie voor Informele zorg worden vrouwen
geleerd te leren signaleren in de wijk. Ook professionals leren daarvan.
Ten slotte is er nog een initiatief van de gemeente:
woningcorporaties bewegen om extra ruimte beschikbaar te stellen voor
mantelzorgers.
Wensen, Conclusies en
Aanbevelingen
Tijdens de discussies is de dagvoorzitter druk bezig
flip-overs te beschrijven met wensen, conclusies en aanbevelingen.
Wensen: tijdens
de bijeenkomst werden een aantal wensen geformuleerd. Hieronder de
belangrijkste.
1) - Het is een
wens om de aanpassingen te zien als een glas dat half vol is in plaats van half
leeg.
- In de zorg zijn zoveel managementlagen gekomen dat we soms
door de bomen het bos niet meer zien. We zouden de zorg graag meer “peer to
peer” georganiseerd zien en dat de gemeente/overheid dat faciliteert. - Het is
een wens dat de zorg zoveel mogelijk maatwerk is.
2) Conclusies:
- Mantelzorgen is een vak!
- Mantelzorgers “moeten” teveel.- De volgende activiteiten komen in de knel: dagbesteding, individuele begeleiding en vervoer.
- Het gevaar van zorg mijden gaat ontstaan omdat het
allemaal te ingewikkeld en te duur wordt.
- In het meerjarenbeleidsplan van de gemeente missen de
criteria ter beoordeling van de knelpunten.
- Aangezien er bij en na de transitie een formele en
informele zorgverlening ontstaat, is er een grote behoefte aan verbinding en
uitwisseling van wederzijdse kennis & vaardigheden. Op dit moment lijkt de
informele zorg ondergesneeuwd te worden.
- Er is grote behoefte, zeker bij migranten aan duidelijke,
beeldende en laagdrempelige informatie.
- Wat gebeurt er als je geen netwerk hebt?
- Er rusten te zware lasten op de schouders van
vrijwilligers.
3) Aanbevelingen:
- Stel de cliënt centraal!
- De gemeente dient te zorgen voor een concreet plan t.a.v.
vrijwilligersondersteuning. Er wordt nu veel te vaag gesproken over
“voorzieningen” maar het wordt niet duidelijk wat dit inhoudt. - Door de inzet
van veel meer vrijwilligers staat de deskundigheid van de zorg op de tocht. Het
verdient aanbeveling dat de gemeente de deskundigheid borgt bij de inzet van
veel vrijwilligers?
- Informatievoorziening: maak de informatievoorziening
eenvoudig, duidelijk, beeldend en laagdrempelig. Ook op een geruststellende
wijze zodat het voor de betrokkenen duidelijk wordt waar ze recht op hebben. -
We bevelen de gemeente aan om in het transitie-proces 1 x per kwartaal
informatie uit te wisselen en een ronde tafelconferentie te organiseren. Dit
vergroot het draagvlak voor de veranderingen.
- Ook overheid voeden met informatie.
- Wederzijds leerproces formeel-informeel. Geef extra
aandacht aan het leren van formeel door informeel.
- Maak een Facebookpagina om het contact tussen vraag en
aanbod te bevorderen.
- Stel een onafhankelijk cliëntondersteuner aan.
- Zorg dat er een paramedisch professional bij het
keukentafelgesprek aanwezig is.
Voor meer informatie:
Stichting Onze Hoop
Plantage Middenlaan 14-11018 DD Amsterdam
T 020 7525131
F 020 7525101
E info@stichtingonzehoop.nl
W www.stichtingonzehoop.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten