Goedenavond
dames en heren, beste aanwezigen,
Vanavond
gaan we het hebben over de rol van met name Marokkaanse vaders, maar in het
algemeen: allochtone vaders, bij de opvoeding van hun kinderen. Dit doen wij in
het kader van het project 'Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders' van Trias
Pedagogica, een organisatie die zich bezighoudt met interculturele
vraagstukken.
Het
is nog geen twee maanden geleden, om precies te zijn 19 april, dat wij hierover
ook al een bijeenkomst hebben gehouden, met groot succes. Het is een belangrijk
onderwerp dat veel inzet verlangt van alle betrokkenen; van de mensen die
daadwerkelijk een andere rol willen spelen in de opvoeding van hun kinderen en
in het leven thuis. Want ingesleten gewoontes verander je niet zomaar.
Daarom
besteden wij meerdere avonden aan dit onderwerp, om daarmee mensen bij te
staan, ze een hart onder de riem te steken en om twijfelaars, diegenen die nog
moeite hebben met de veranderingen, over de streep te trekken.
Vanavond
ga ik niet alleen in deze toespraak hier iets over zeggen, maar ook laten wij u
een film zien, getiteld 'Vaderbetrokkenheid bij de opvoeding', gemaakt door
Trias Pedagogica, met wie Assadaaka nauw samenwerkt op het gebied van deze
interculturele problematiek.
Ik
ben Ahmed El Mesri, voorzitter van stichting Onze Hoop en tevens van de multiculturele vereniging Assadaaka die
zich al ruim twintig jaar bezighoudt met het bevorderen van begrip en
vriendschap tussen verschillende bevolkingsgroepen in Nederland en met het
stimuleren van participatie van groepen die nog niet voldoende meedoen aan de
Nederlandse samenleving.
In het kader van die participatie en deelname aan de Nederlandse samenleving is het van belang een beter beeld te krijgen van de situatie waarin veel mensen zich bevinden.
Ik
kom zelf oorspronkelijk uit Marokko en ken dus de situatie zoals die in dat
land is op het gebied van opvoeden. Veelal is de vader daar de grote afwezige:
opvoeding is traditioneel een taak van, voor en door de vrouw.
Dat
geldt in dezelfde mate voor mensen die vanuit Marokko naar Nederland gekomen
zijn om te werken en geld te verdienen: de Marokkaanse situatie wordt gewoon
meegenomen, de man bemoeit zich nauwelijks met de opvoeding en laat dit aan de
vrouw over. Maar wat theoretisch goed mogelijk lijkt, blijkt in de praktijk uit
te lopen op niets minder dan een ramp: de vrouw leeft vaak in een isolement, is
de taal niet machtig en kan niet met haar kinderen meedoen, die immers naar
school gaan, vriendjes krijgen en zo wèl met de Nederlandse taal en gewoonten
in aanraking komen.
Het
machteloos toezien hoe de kinderen vervreemden van hun moeder geeft vrouwen
vaak een nog groter gevoel van eenzaamheid dan zij toch al hebben. Zo komen ze
in een vicieuze cirkel terecht, een neerwaartse spiraal waar zij niet met haar
man over kan praten en al helemaal niet met de kinderen.
Want
een volwassene die op gelijkwaardige wijze met de kinderen omgaat? Dat is in de
Marokkaanse cultuur al helemaal een taboe.
Veel
migranten zitten in een soort spagaat: aan de éne kant wonen zij hier, soms al
tientallen jaren, terwijl zij aan de andere kant nog steeds de hoop koesteren
om terug te keren naar het land van herkomst. En deze hoop heeft ervoor gezorgd
dat zij zich nooit hebben aangepast aan en verdiept in het land waar zij al
jaren wonen en werken.
Het
wordt tijd voor deze mensen om zich te realiseren dat zij niet meer terug
zullen keren. Zij dragen het beeld met zich mee van het land dat zij verlaten
hebben, maar ook in hun geboorteland zijn tientallen jaren verstreken en ook
dat land is niet meer zoals het was toen zij daar vertrokken.
Zelfs
als ze terug zóúden keren - als je AOW hebt en misschien nog een aanvullend
pensioen, dan kun je daar waarschijnlijk goed van leven -, dan nog zullen ze
een land aantreffen dat ze niet meer herkennen.
Daarnaast:
eventuele kinderen zullen naar alle verwachting in Nederland blijven. Zodat ze
hoe dan ook een verscheurd gezin zijn.
Ik
kan niet genoeg benadrukken dat wij af moeten van het idee terug te keren naar
het geboorteland en dat wij een bestaan hier op moeten gaan bouwen. Een actieve
rol in de opvoeding is daarbij ook voor mannen weggelegd en heel belangrijk.
In
de vorige bijeenkomst over dit thema heb ik de nadruk gelegd op het belang van
een stabiele ontwikkeling, zowel bij het kind of de kinderen als binnen de
relatie van de ouders, door een actieve rol van de vader in de opvoeding.
Deelname aan schoolactiviteiten - ouderavonden, waarbij de leraren de ouders op
de hoogte brengen van de vorderingen van de kinderen, zijn hierbij heel
belangrijk. Maar dat betekent dat je je actief hiermee bezig moet gaan
houden. Komt het kind thuis met een uitnodiging voor een ouderavond, dan moeten
beide ouders hiernaartoe gaan, zelfs als je de taal niet volledig
meester bent. Ook bij deelname aan de zogenaamde naschoolse activiteiten moeten
beide ouders, moeder èn vader, een aanwezige rol spelen.
Deze
avond gaan we, na de film, met elkaar in gesprek over welke activiteiten wij
nog meer kunnen ondernemen om een stabiele relatie met onze kinderen op te
bouwen en ook met onze partner. Zo kunnen we op alle punten werken aan een
verbetering van onze leefomstandigheden en daar worden wij allemaal beter van -
wij zelf, onze partner, onze kinderen en onze hele omgeving.
Dank
u wel, we gaan nu verder met de avond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten