zaterdag 13 juli 2013

Mustafa Kemal Ustalar op de foto rechts vertelt over Ahmed El Mesri.

 

In 1986 heb ik Ahmed leren kennen als voorzitter van de MAOI: Marokkaanse Activiteiten Ouderen Indische Buurt. Daarna heb ik met Ahmed samengewerkt bij de Marokkaanse Ra...ad Zeeburg. Ahmed was daar ook de voorzitter van. Ik zelf was werkzaam als buurtactivist. Wat mij opviel aan Ahmed was dat hij zich dag en nacht inzette voor multiculturaliteit. Hij heeft zo ontzettend veel gedaan voor mensen zowel in de buurt als daarbuiten. Hij heeft ook veel gedaan voor de Marokkaanse participatie. Dan bedoel ik vrouwen, mannen en kinderen die nauwelijks de deur uitkwamen. Het is Ahmed gelukt om hen naar Assadaaka te halen en hen voorlichting en taallessen te geven.

Voor iemand in een rolstoel moet ik zeggen dat hij veel doet. Je ziet hem elke dag op straat in de weer met mensen. Hij is een groot voorbeeld. Hoe hij dit al die jaren heeft kunnen volhouden is een raadsel voor mij. Hij haalt iedereen erbij ongeacht zijn afkomst.
Ik heb heel veel respect voor hem en waardeer erg wat hij doet.

Ahmed is een heel bijzondere persoon. Iedereen kent Ahmed. Ahmed is tegen fundamentalisme van wie dan ook. Naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh heeft hij veel georganiseerd bij Assadaaka. Zo was er een calamiteitenspreekuur voor alle Amsterdammers. Er kwamen veel mensen die heel bang waren. Ahmed kon naar ze luisteren en dat heeft goed geholpen. Er worden veel bijeenkomsten bij Assadaaka georganiseerd. Ik heb er zelf ook vier jaar gewerkt als vrijwilliger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten