dinsdag 4 december 2018

Assadaaka en Cliëntenbelang Amsterdam

Een informatie ochtend over hulp en ondersteuning

Cliëntenbelang Amsterdam ondersteunt bij vragen over hoe u hulp en zorg kunt regelen. Thuis, op school of werk. Bijvoorbeeld vragen over een hulpmiddel of aangepast vervoer. Of bij het vinden van een beschermde woonvorm of verpleeghuis. U kunt contact met opnemen op de Plantage Middenlaan 14, 1018 DD Amsterdam, tel.: 020-5777999.

Vrijdag 30 November waren Fatima Ouariachi en Erica Linger van Cliëntenbelang aanwezig om hier meer informatie over te verstrekken. Assadaaka is lid van Cliëntenbelang. Deze organisatie ondersteunt bij de aanvraag van diverse voorzieningen via de gemeente en is onafhankelijk van de sociale wijkteams, zorgaanbieders en de gemeente. En maakt geen onderdeel uit van het team dat beslist of u zorg of voorzieningen krijgt en leveren zelf ook geen zorg.

Rechtstreekse hulp kan bijvoorbeeld via Dynamo of Civic. Er wordt eerst gekeken of er gezonde mensen in het gezin kunnen ondersteunen in het huishouden (mantelzorg) alvorens er ondersteuning wordt toegekend.

PGB (zelf zorgverleners inhuren en afspraken maken over de zorg). Zorg thuis kunt u ontvangen met een PGB of via zorg in natura.

De SVB verzorgt de betaling aan de zorgverleners en controleert het allemaal, de rest van de administratie is voor u zelf. Iedere maand dient u zelf de factuur te controleren en bent u zelf verantwoordelijk voor de voortgang, dit is als het PGB in geld wordt uitgekeerd. Houd er rekening mee dat het lastig is om iemand te vinden die slechts twee uur voor u werkt. PGB is er ook voor verpleegkundige hulp en andere mogelijkheden. PGB in natura is handig als u de taal niet spreekt.

Voordat u in zo’n traject komt is er een voortraject, dit zijn de tafelgesprekken.
Schaamte kan een belemmering zijn om hulp te vragen, mensen kunnen te bescheiden zijn in zo’n gesprek. Er wordt geadviseerd om heel eerlijk te zijn over wat u niet meer kunt, Cliëntenbelang kan bij dit gesprek ondersteunen. Mensen schamen zich bijvoorbeeld, omdat ze niet meer kunnen douchen of last hebben van incontinentie. Het is daarom verstandig om iemand mee te nemen naar zo’n gesprek, iemand die u goed kent en die precies weet wat belangrijk is om te vertellen.

Waar mensen zich ook voor kunnen schamen is dat ze vallen en daardoor niet alleen naar het toilet kunnen of kunnen douchen. Er wordt nogmaals benadrukt dat het belangrijk is om duidelijk te zijn en alles te vermelden wat nodig is om het juiste aantal uur hulpverlening te ontvangen.

Cliëntenbelang kan ook thuis bij u komen voor ondersteuning.

Er wordt gevraagd door een bezoekster of een familielid uit Frankrijk die dialyse nodig heeft, bij bezoek een vervoersvergoeding kan ontvangen. Mevrouw vervoert haar nu een paar keer per week zelf naar en van het ziekenhuis en kan dit niet vanwege andere verplichtingen. De dialyse in het ziekenhuis wordt wel vergoed door de Franse ziektekostenverzekeraar. Zij heeft contact gehad in Nederland en in Frankrijk, maar heeft hierover geen duidelijkheid. Cliëntenbelang wil dit na afloop voor mevrouw uitzoeken.

Cliëntenbelang beschikt ook over een jurist, deze kan ondersteunen bij het opstellen van bezwaarschriften als bijvoorbeeld de toegekende uren huishoudelijke hulp minder worden.

Een andere vraag betreft een Marokkaanse vrouw die in Nederland heeft gewoond en is geremigreerd naar Marokko. Haar man is overleden en zij woont daar alleen. Haar buren verlenen haar hulp, maar dat kunnen zij niet aan. Haar familie in Nederland wil weten of zij kan terugkeren naar Nederland, omdat mevrouw niemand heeft om haar in Marokko te verzorgen. De familie kan contact opnemen met Cliëntenbelang om dit verder uit te zoeken.

Er waren diverse vragen, Cliëntenbelang heeft een aantal nieuwe cliënten die zij kunnen ondersteunen. Het was een informatieve en geslaagde bijeenkomst, in februari 2019 komt er een vervolgbijeenkomst.

Verslag:  Arkya

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ahmed El Mesri of Aicha Ouiza op het volgende telefoonnummer: 06-84291796. info@assadaaka.nl of www.assadaaka.nl.    

Fatima Ouariachi, beleidsmedewerker Wmo, Cliëntenbelang Amsterdam, Tel. +31 (0)20  75 25 100 info@cliëntenbelangamsterdam.nl of www.cliëntenbelangamsterdam.nl.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten