Een
informatie ochtend over hulp en ondersteuning
Cliëntenbelang
Amsterdam ondersteunt bij vragen over hoe u hulp en zorg kunt regelen. Thuis,
op school of werk. Bijvoorbeeld vragen over een hulpmiddel of aangepast
vervoer. Of bij het vinden van een beschermde woonvorm of verpleeghuis. U kunt
contact met opnemen op de Plantage Middenlaan 14, 1018 DD Amsterdam, tel.:
020-5777999.
Vrijdag 30
November waren Fatima Ouariachi en Erica Linger van Cliëntenbelang aanwezig om
hier meer informatie over te verstrekken. Assadaaka is lid van Cliëntenbelang.
Deze organisatie ondersteunt bij de aanvraag van diverse voorzieningen via de
gemeente en is onafhankelijk van de sociale wijkteams, zorgaanbieders en de
gemeente. En maakt geen onderdeel uit van het team dat beslist of u zorg of
voorzieningen krijgt en leveren zelf ook geen zorg.
Rechtstreekse
hulp kan bijvoorbeeld via Dynamo of Civic. Er wordt eerst gekeken of er gezonde
mensen in het gezin kunnen ondersteunen in het huishouden (mantelzorg) alvorens
er ondersteuning wordt toegekend.
PGB (zelf
zorgverleners inhuren en afspraken maken over de zorg). Zorg thuis kunt u
ontvangen met een PGB of via zorg in natura.
De SVB
verzorgt de betaling aan de zorgverleners en controleert het allemaal, de rest
van de administratie is voor u zelf. Iedere maand dient u zelf de factuur te
controleren en bent u zelf verantwoordelijk voor de voortgang, dit is als het
PGB in geld wordt uitgekeerd. Houd er rekening mee dat het lastig is om iemand
te vinden die slechts twee uur voor u werkt. PGB is er ook voor verpleegkundige
hulp en andere mogelijkheden. PGB in natura is handig als u de taal niet
spreekt.
Voordat u
in zo’n traject komt is er een voortraject, dit zijn de tafelgesprekken.
Schaamte
kan een belemmering zijn om hulp te vragen, mensen kunnen te bescheiden zijn in
zo’n gesprek. Er wordt geadviseerd om heel eerlijk te zijn over wat u niet meer
kunt, Cliëntenbelang kan bij dit gesprek ondersteunen. Mensen schamen zich
bijvoorbeeld, omdat ze niet meer kunnen douchen of last hebben van
incontinentie. Het is daarom verstandig om iemand mee te nemen naar zo’n
gesprek, iemand die u goed kent en die precies weet wat belangrijk is om te
vertellen.
Waar
mensen zich ook voor kunnen schamen is dat ze vallen en daardoor niet alleen
naar het toilet kunnen of kunnen douchen. Er wordt nogmaals benadrukt dat het
belangrijk is om duidelijk te zijn en alles te vermelden wat nodig is om het
juiste aantal uur hulpverlening te ontvangen.
Cliëntenbelang
kan ook thuis bij u komen voor ondersteuning.
Er wordt
gevraagd door een bezoekster of een familielid uit Frankrijk die dialyse nodig
heeft, bij bezoek een vervoersvergoeding kan ontvangen. Mevrouw vervoert haar
nu een paar keer per week zelf naar en van het ziekenhuis en kan dit niet
vanwege andere verplichtingen. De dialyse in het ziekenhuis wordt wel vergoed
door de Franse ziektekostenverzekeraar. Zij heeft contact gehad in Nederland en
in Frankrijk, maar heeft hierover geen duidelijkheid. Cliëntenbelang wil dit na
afloop voor mevrouw uitzoeken.
Cliëntenbelang
beschikt ook over een jurist, deze kan ondersteunen bij het opstellen van
bezwaarschriften als bijvoorbeeld de toegekende uren huishoudelijke hulp minder
worden.
Een andere
vraag betreft een Marokkaanse vrouw die in Nederland heeft gewoond en is
geremigreerd naar Marokko. Haar man is overleden en zij woont daar alleen. Haar
buren verlenen haar hulp, maar dat kunnen zij niet aan. Haar familie in
Nederland wil weten of zij kan terugkeren naar Nederland, omdat mevrouw niemand
heeft om haar in Marokko te verzorgen. De familie kan contact opnemen met
Cliëntenbelang om dit verder uit te zoeken.
Er waren
diverse vragen, Cliëntenbelang heeft een aantal nieuwe cliënten die zij kunnen
ondersteunen. Het was een informatieve en geslaagde bijeenkomst, in februari
2019 komt er een vervolgbijeenkomst.
Verslag: Arkya
Voor meer
informatie kunt u contact opnemen met Ahmed El Mesri of Aicha Ouiza op het
volgende telefoonnummer: 06-84291796. info@assadaaka.nl of
www.assadaaka.nl.
Fatima Ouariachi,
beleidsmedewerker Wmo, Cliëntenbelang Amsterdam, Tel. +31 (0)20 75 25 100 info@cliëntenbelangamsterdam.nl of www.cliëntenbelangamsterdam.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten