maandag 21 november 2016

Natuurlijk Samen - Interview met Ahmed El Mesri, voorzitter vereniging Assadaaka

Wil je iets vertellen over jezelf, over je loopbaan, over je ontwikkeling?

Een ondernemer
Ik ben een Marokkaanse-Nederlander. In 1957 werd ik in Marokko geboren. Mijn vader was een ondernemer. Maar hij was ook een imam. Van hem had ik al vroeg ondernemingsgeest. Op mijn 14de in Marokko verdiende ik in mijn souvenirwinkel al aardig de kost, met zo’n 20 euro per dag.

Een reiziger
Ik was niet alleen ondernemend in zaken, maar ook in het leven. Ik was leergierig en nieuwsgierig. Daarom verliet ik op mijn 16e al Marokko, om in mijn eentje de wereld te verkennen. Mijn moeder werd er zeer verdrietig van. Zij is een actieve vrouw, en werkte destijds als vroedvrouw en een stervensbegeleider. Maar ik ging, de wens om de wereld te ontdekken was groot. Mijn ontdekkingstocht bracht mij naar Europa. Ik kwam terecht in Frankrijk, Spanje, Duitsland en… Nederland. Op Amsterdam werd ik verliefd. In deze boeiende, leerzame tijd besloot ik weloverwogen eind 1978 om naar Marokko terug te gaan. Ik zou in het voorjaar 1979 terugkeren naar mijn familie.

Tijd van bezinning
Het liep echter volledig anders. Op 24 december 1978 kreeg ik een auto-ongeval, wat mijn leven voorgoed veranderde.  Het sneeuwde.  Ik was met andere jongens op stap en was medepassagier.
Toen ik wakker werd had ik een dwarslaesie. Een moeilijk tijd in het ziekenhuis begon. Eerst bracht ik vier maanden door in een ziekenhuis in Zwolle. Het was een nare ervaring. Door de mijn situatie, maar ook door discriminatie. Het stormde in mijn hoofd. Ik ben daar gaan lezen, veel gaan lezen, als afleiding van mijn gedachten. Na Zwolle belandde ik in een ziekenhuis in Utrecht. Ik voelde mij eenzaam, ver van alles, zonder familie. Maar ik heb me opengesteld voor andere mensen. Ik heb daar een nieuwe familie gemaakt. Onze banden zijn nog steeds sterk.

Een stem
Na maanden in het ziekenhuis keerde ik terug naar Amsterdam, waar ik een huisje kreeg in Amsterdam Noord, in een Marokkaans-Nederlandse buurt. Maar ik voelde geen betrokkenheid bij en vanuit de Marokkaanse gemeenschap daar. Zo kreeg ik meer contact met andere buitenlanders en met Nederlanders. Een inclusiegroep heeft mij geholpen om mijn huisje in te richten. Ik had nauwelijks spullen. En dan zat ik daar in mijn eentje, in een rolstoel, alsmaar bezinnend en denkend ‘hoe moet ik het doen, hoe moet ik verder’?
Tot ik een stem hoorde, die tegen mij zei: “Ahmed, ga naar buiten!” Dat heb ik gedaan. Vanaf dat moment ben ik zelf uit het gat gekropen. Maar de tijden waren anders dan nu. Men sprong niet op om anderen te helpen. Er waren wel veel middelen, maar die waren moeilijk bereikbaar. Nu zijn de middelen schaars, maar makkelijker bereikbaar.

Aan de slag
Ik heb vijftien jaar als sociaal raadslid gewerkt, bij het toenmalig RIAGG, voor Arabisch sprekende cliënten. Ook ging ik aan de slag als ondernemer, ik richtte allerlei zaakjes op, zoals een shoarmazaak.
En ik ging terug naar school. Ik heb alles doorlopen: Mavo, Havo, tot en met de sociale academie.
Al die tijd heb ik met vooroordelen naar migranten toe te maken gehad. Dat heeft mij juist getriggerd om mij in mensenrechten en hulpverlening te gaan verdiepen. Al deze ervaringen hebben mij gevormd. Ik ben niet bang uit gevallen, en tegelijkertijd benader ik mensen vanuit zachtheid. De afgelopen 25 jaar zet ik mij, met al deze kennis en levenservaring, in voor sociale kwesties. Ik vind ook inspiratie en kracht in de herinnering aan mijn sociaal ingestelde ouders: mijn vader als imam en mijn moeder, vroedvrouw en stervensbegeleidster.

Een droom
Men noemt mij een deskundige in multi-culturalisatie. Maar het gaat misschien nog meer om rechtvaardigheid en sociaal welzijn. Dat gaat mij aan het hart. Het zit in mijn DNA. Als ervaringsdeskundige heb ik een neus ontwikkeld voor alles wat met uitsluiting en diversiteit te maken heeft. Een samenwerking met Natuurlijk Samen is van uit die gedachte een vanzelfsprekende keuze.
Mijn droom was om kwetsbare mensen weer in hun kracht te zetten. Dat doe ik, met Assadaaka Community, nu al meer dan 25 jaar. Kwetsbare mensen, die soms een afstand tot de samenleving ervaren, om wat voor reden dan ook. Mensen met een beperking, psychisch of fysiek. Of mensen die kwetsbaar zijn, gewoon om wie zij zijn, zoals LHBT’ers.
Nog wat concreter droom ik van een Inloophuis waar iedereen terecht kan op het moment dat hij pijn heeft , zonder afspraak. Daar ontmoet je lotgenoten en hulpverleners. Het gaat om een niet zomaar een buurthuis, maar om een huis dat afgestemd op lotgenoten, ervaringskennis en hulpverleners. Waar de mensen niets wordt gevraagd, behalve gewoon zichzelf durven zijn. In deze vertrouwde omgeving kan je naar een hulpverlener, als jij dat wilt. Hulpverleners hebben in dat inloophuis een eigen hoekje. Zo’n inloophuis pas helemaal in de Natuurlijk Samen gedachte: een veilige wijk en een veilige plek voor iedereen.

Natuurlijk Samen al 26 jaar
Natuurlijk Samen en Assadaaka Community werken al 26 jaar samen. Binnen Assadaaka zijn er meer dan 200 vrijwilligers ,allemaal zeer verschillende mensen, waaronder LHBT’ers. Zij werken als één en zijn in de loop der jaren een hechte groep gaan vormen. Vanuit kwetsbare positie worden het sterke mensen, die hun plek in de samenleving hebben gevonden. Deze kracht hadden zij al, we hebben het alleen samen herontdekt. Deze vrijwilligers verzetten bergen. Ze zetten hun tijd en energie in om binnen Assadaaka ook weer anderen te helpen. Hun ervaringskennis zetten wij in, als waardevolle ervaringsdeskundigheid, om ook anderen te helpen.

Taboegevoelig onderwerp
Ik zocht ook samenwerking met COC Nederland, al 26 jaar geleden. Vanuit mijn diepgewortelde gevoel van gelijkheid en rechtvaardigheid, vind ik seksuele diversiteit een belangrijk onderwerp, ondanks de weerstand t.a.v. het onderwerp in mijn kringen. Cor van Drongelen (lesbisch en oud-voorzitster van de Stedelijke Adviesraad Wmo Amsterdam) en voorzitster van stichting de Brug zei eens tegen mij: “Mensen vanuit jouw gemeenschap vragen mij of Ahmed wellicht homo is. Ze maken zich zorgen om jou.” Mijn antwoord tegen haar was: “Zeg dan maar tegen hen dat ik mij meer zorg maak over hen, dan zij over mij. Zeg maar dat ik graag met ze wil praten.” Binnen Assadaaka gaan wij dit taboe gevoelige onderwerp niet uit de weg. Sterker nog, wij staan er juist voor dat mensen zichzelf mogen zijn. Daarom organiseren wij activiteiten, zoals open dialoog en debat avonden, ook over onderwerpen als seksuele diversiteit binnen de Islam. Tijdens deze avonden ontstaan mooie, open gesprekken.

Sleutelfiguren
We vinden het belangrijk om samen te werken met sleutelfiguren, met leiders van organisaties. Want zij kunnen juist stappen voorwaarts zetten, en activiteiten ondersteunen die gelijkheid bevorderen. Maar ik merk dat zij hun niet vingers niet graag branden aan COC-onderwerpen. Soms zijn zij conservatiever dan hun achterban. Een gemiste kans! Want als een sleutelfiguur zich inzet, dan kunnen zij veel bereiken. Ik zie het ook als mijn taak om deze mensen te begeleiden om door te durven gaan.

In gesprek
Ik word weleens op straat aangesproken vanwege mijn samenwerking bijvoorbeeld met het COC. Hoe pak ik dat aan? Ik stel dan vooral vragen: ‘Waarom wil je niet samenwerken?’ Want ik wil mensen tot nadenken aanzetten. Ik breng ze graag bij elkaar, ik wil mensen met elkaar in gesprek laten gaan, LHBT’ers, Marokkaanse-Nederlanders en mensen van alle af-komsten. Wij gaan samen in gesprek, en aan het werk. Dat is dé manier om de hokjesgeest tegen te gaan. Bovendien ontstaan er prachtige ontmoetingen op deze manier. Gewoon door te doen.

Zoektocht
Met Natuurlijk Samen, heeft Assadaaka een rol binnen een samenwerkingsverband van negen organisaties, ook van vrouwenorganisaties. Wij focussen vooral op professionaliteit en mentaliteit, van actieve betrokkenen binnen de gemeenschap. Wat zijn hun drijfveren, wat is hun ‘waarom’? Zo kun je samen toewerken naar projecten die mensen in hun kracht zetten, om samen aan veilige wijken te werken. Waarom zet je je in? We werken naar elkaar toe, door begrip te hebben voor de ander.

Andere belangen
In de praktijk zie ik ook mij heen dat niet alleen ‘de ander helpen’, maar ook andere belangen soms een rol spelen. Bijvoorbeeld een subsidie of financieel belang. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd betekent het ook, dat je op deze manier geen echte verandering in gang zet met het project. Voor de subsidiegever lijkt het doel wel bereikt; het project is uitgevoerd. Maar is er ook echt iets veranderd, voor de mensen in de wijk? Zo heb ik een keer negen mensen uit het kader van onze gemeenschap geworven, om mee te doen met een project in de wijk. Het ging om drie bijeenkomsten op verschillende locaties, en met een kick-off en slotconferentie op het stadsdeel. Bijvoorbeeld het werven van deze mensen gaf ik aan dat er een subsidiebelang mee gemoeid was. Ze besloten mee te doen. Het project is uitgevoerd en het was een mooi begin. Maar is er écht iets veranderd, hebben wij écht ons doel bereikt? Dat is waar het om zou moeten gaan, zowel voor de organisaties zelf als voor de subsidiegevers.

Allianties aangaan
Assadaaka Community zet altijd in op de vertrouwensrelatie met onze doelgroep. Het gaat vaak om mensen die vertrouwen in organisatie of de maatschappij zijn verloren. Dat vraagt om maatwerk, en om veel tijd. Wij gaan op zoek naar ieders krachten en talenten en zijn er voor onze mensen, altijd. Zo herstellen zij het vertrouwen, in de wereld om hen heen en in zichzelf. Dat maatwerk, die extra tijd, daarmee bereiken wij mensen. Toch krijgen andere organisaties, of consultants, soms makkelijker subsidie, voor initiatieven in de wijk. Dat is interessant. Door samenwerkingen en allianties aan te gaan met andere organisaties, werken wij samen met deze partners aan initiatieven voor de bewoners in de wijk.

Open en vastberaden
Mijn strategie is om er altijd van uit te gaan dat het gaan lukken. Het gaat erom niet te aarzelen en doen wat te doen valt. Assadaaka plant activiteiten en voert ze gewoon uit. Zonder aarzeling en tijdsverspilling. Hop, de uitnodiging gaan de deur uit voor een avondbijeenkomst Natuurlijk Samen. Wij treden duidelijk naar buiten, open en transparant naar iedereen: medestanders en tegenstanders.

Proces
Alle activiteiten die Assadaaka over het onderwerp seksuele diversiteit heeft ondernomen, waren succesvol. Het onderwerp Natuurlijk Samen in en voor veilige wijken, plaatst Assadaaka 6 of 7 keer per jaar op de agenda. Nu komen imams zelf naar Assadaaka toe met vragen. En organisaties van Islamitische LHBT’ers doen dat ook. Het is gewoon een vast onderdeel van activiteiten, in combinatie met integratie van migranten. Het is een proces. Geen afgerond project. Als je je niet blijft inzetten voor Natuurlijk Samen dan schiet het niet op.

Kracht en zelfredzaamheid
Het zou uiteraard, met meer ondersteuning vanuit het systeem voor onze initiatieven, beter kunnen. Wij hebben veel in betrokkenheid geïnvesteerd, in vrijwilligers en buurtbewoners. En we worden ook gezien als een belangrijke partner in de buurt. Toch past onze manier van werken niet altijd precies binnen de systeemwereld. Uitdaging voor Assadaaka is om de aansluiting met die systeemwereld wél te maken, zonder verlies van onze identiteit. Met ondersteuning zullen de gemeenschappen, de buurten nog meer mee doen met de activiteiten van Assadaaka. Dit zal Natuurlijk Samen versterken. In ieder geval gaat Assadaaka altijd door, met het stimuleren van de kracht en zelfredzaamheid van bewoners. We blijven werken aan de betrokkenheid van de lokale overheid en de maatschappelijke organisaties. Zo bouw je natuurlijk samen aan een duurzame veilige wijk, een buurt voor iedereen.

Naam interviewer: Joke Bakker
Locatie interview: de Meevaart, Balistraat 48A, Amsterdam
Datum en tijd interview: 21 september 2016
Aantekeningen: Mellouki Cadat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten