Wat hebben we gedaan?
Vanaf 13 maart was de onrust en spanning direct hoog onder onze doelgroep, de meest kwetsbare bewoners in Amsterdam Oost. Velenkampen met chronische (mentale en/ of fysieke) gezondheidsproblematiek, waardoor de angst meteen groot is. Tegelijkertijd ging onze locatie dicht (Sporthal Wethouder Verheijhal). Assadaaka Community heeft meteen geïnventariseerd welke hulp noodzakelijk was.
Ø Maaltijden
en voedseldonaties
Op basis daarvan zijn wij direct vanaf 13 maart gestart met het verstrekken van maaltijden. Met een team vrijwilligers heeft Assadaaka Community dagelijks, dus zeven dagen per week, 200 maaltijden bereid, bij zieken thuisbezorgd en maaltijden en voedseldonaties uitgedeeld (vanaf de Insulindeweg, op de hoek van de Sumatrastraat). Voor een periode in samenwerking met initiatieven zoals SamenVooruit.
Ø Maatschappelijke
ondersteuning
Vanwege de directe enorme toename aan hulpvragen heeft Assadaaka Community haar dagelijkse inloopspreekuur voortgezet. Onze getrainde vrijwillige vertrouwenspersonen hebben luisterend oor geboden, bieden eerste hulp en in goede samenwerking met formele zorginstanties worden hulpvragen opgepakt. Dit deden zij op de uitdeellocatie buiten en telefonisch, 7 dagen per week, soms 24 uur per dag.
Er was direct een duidelijke toename van complexe problematiek waaronder spanning in gezinnen, werkloosheid, verlies van inkomsten, huiselijk geweld, on-gedocumenteerden, nieuwe thuislozen. Belangrijkste thema’s zijn verergering van: angst, depressie, eenzaamheid, armoede en werkloosheid, verlies van inkomen, gezinsproblematiek, gezondheidsproblematiek
Ook is er een toename van kwetsbare hulpvragers nog minder makkelijk direct contact opnemen dan anders met formele ondersteuning, wegens angst, schaamte, papieren niet op orde hebben, gaat om inkomstenverlies door zwart werk, gaat om onderhuur, angst voor regie-verlies ed.
In totaal hebben wij sinds 13 maart ruim 300 (unieke) bewoners sociaal-maatschappelijke ondersteuning geboden, waarvan de helft nieuwe contacten zijn. Vrijwel alle hulpvragers kwamen meerdere malen terug.
Door corona is onze rol als toegang naar het formele zorg-aanbod nog belangrijker geworden, een rol die wij als informele zorg-organisatie met verantwoordelijkheid op ons nemen.
Wat zijn de aandachtspunten?
1. De
armoede problematiek die door corona onder een vergrootglas is gelegd, vraagt
om een daadkrachtig armoede beleid waarbij de meest kwetsbare bewoners
worden beschermd.
2. Er
zal komende tijd een toenameblijven van kwetsbare bewonersmet armoede-
en schulden-en gezinsproblematiek. Dat vraagt om het kunnen inzetten van
(mens)kracht zowel bij formele als informele zorg-organisaties vanuit
flexibiliteit en ondersteuning uit de Stadsdelen, in tijden van bezuinigingen
en verandering naar Buurtteams.
3. De
huidige problematiek zal langdurige gevolgen hebben voor de meest kwetsbare
bewoners. Informele organisaties zoals Assadaaka Community zijn voor deze groep
een toegang tot formele ondersteuning. Het is belangrijker dan ooit om informele
organisatieste faciliteren, zodat zij deze informele ondersteuning op
verantwoorde wijze kunnen blijven uitvoeren.
4. Het
behoud en verdere versterking van goede samenwerking tussen formele en
informele organisaties is essentieel, door een versterking van de Platforms
Informele Zorg (een samenwerking tussen formeel en informeel) en om de
integratie van informele zorg binnen de buurtteams een verplichtend karakter te
geven in de aanbesteding van de buurtteams.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten