Malika Alhamidi van Civic Amsterdam
leidt de bijeenkomst. Civic biedt ondersteuning voor praktische en psychische
sociale vragen. Zelfredzaamheid is niet alleen jezelf kunnen aankleden of
douchen, maar ook richting geven aan je leven.
Malika vraagt de deelnemers of zij naast
zorg ook tijd voor zichzelf maken. Een bezoekster zegt dat ze dat wel doet en
dat zij een planning voor zichzelf maakt. Vervolgens wordt er gevraagd of er
een balans is qua lasten. Soms vindt een deelneemster het moeilijk, zij
begeleid iemand in haar omgeving bij haar vele afspraken. Er wordt gevraagd of
ze weet waar ze heen moet als het niet lukt om het zelf te regelen. De vrouw
antwoordt dat ze dan iemand anders dat werk laat doen. De conclusie is dat deze
vrouw behoorlijk zelfredzaam is en de dingen allemaal zelf regelt.
Malika vraagt hoe het bij anderen zit.
Een andere deelnemer vindt het vermoeiend en geeft aan dat het luisteren haar
vooral veel energie kost. Het gaat om een mevrouw die alleen woont en zich
eenzaam voelt en behoefte heeft aan mensen die haar taal spreken. Malika vraagt of er gebruik wordt gemaakt van
de diensten in de buurt, de vrouw krijgt verder hulp van andere vrouwen die ze
kent. Ze heeft wel thuiszorg en vooral behoefte aan een luisterend oor. De
mantelzorgster wordt gevraagd of ze als het haar niet uitkomt wel nee kan zeggen,
ze antwoord bevestigend en kan duidelijk haar grens aangeven en neemt de tijd
voor zichzelf als dat nodig is.
Malika vervolgt dat als u zelf zorg/hulp
nodig hebt, dat u aan uzelf moet denken en stil moet staan bij waar u behoefte
aan heeft. Zoek naar een organisatie die u daarbij kan helpen en ondersteunen.
Er zijn bijvoorbeeld vrijwilligers die boodschappen kunnen doen en een
luisterend oor bieden een soort maatjesproject. Ook is er hulp bij het invullen
van formulieren etc. U kunt hiervoor terecht bij Civic en Assadaaka om deels
taken van u over te nemen om overbelasting te voorkomen. Ook zijn er
workshops/trainingen om bijvoorbeeld assertiever te worden, er zijn
ehbo-cursussen, weerbaarheidstrainingen, beweeg activiteiten en voorlichting
omtrent voeding. Dit valt ook onder zelfredzaamheid, leren hoe u voor uzelf
zorgt. Deze activiteiten zijn allemaal te vinden in het programmaboekje. Het
thema is hoe versterkt u uw eigen kracht, waarin kunt u beter worden en waar
kunt u terecht met een probleem als u zelf iets niet kunt (gebruik sociale
kaart).
Het komt er op neer dat ontspanning,
zelf bespreken waar u mee zit en hulp zoeken als u last heeft van de druk,
ontzettend belangrijk is om de draaglast te verminderen.
Ahmed geeft aan dat veel mantelzorgers
problemen hebben met hun grenzen aangeven. Sommigen komen zelfs de deur niet
uit vanwege de drukte. Ook weten ze vaak de weg niet te vinden naar hulp. Hoe
dit mogelijk is, is dat sommige mensen de sociale kaart wel kennen, maar
behoefte hebben aan iets in de eigen taal. Ook zijn er veel taboes, waardoor
hulp vragen vaak een drempel is. En
maatwerk is er niet altijd, omdat vertrouwen soms ontbreekt. Daarnaast hebben
sommige mensen veel begeleiding nodig en dien je ze letterlijk bij de hand te
nemen en naar een instantie te begeleiden. De groep die geïsoleerd is, de zorgmijders
hebben zich niet vaak begrepen gevoeld bij sommige instanties en dit is de
reden dat zij zich vaak terugtrekken.
Het zou mooi zijn als Civic, Cordaan en
Assadaaka zouden samenwerken. Dit is heel belangrijk, omdat mensen wegens het
vertrouwen snel bij Assadaaka aankloppen en dan een duwtje kunnen krijgen naar
andere organisaties. Assadaaka verwijst mensen wel door naar Civic en Dynamo,
omdat de middelen daar zijn. Een samenwerking zou zodoende profijtvol zijn. En
mocht er onbegrip ontstaan, dan kan dat opgelost worden.
Malika meldt dat deze kwetsbare groep
(zorgmijders) groot is in Oost en tevens onzichtbaar. Zij vraagt zich af hoe
mensen dan zorg krijgen als ze dat nodig hebben. Ahmed zegt dat mensen ervoor
kiezen om te creperen en bijvoorbeeld twee weken wachten totdat iemand
boodschappen komt doen voor ze en ze vertikken het om naar een
verzorgingstehuis te gaan. Het kan soms zelfs tot overlijden leiden. Veel
mensen negeren ook de hulpvraag van anderen en/of is het niet zichtbaar genoeg.
Malika vraagt hoe we meer thuiszorg en
ondersteuning bij hen kunnen brengen. Assadaaka probeert hierin te bemiddelen
om de zorg thuis aan te bieden, door veel te praten. Het is een
vertrouwenskwestie ook vanwege de taalbarrière en cultuursensitiviteit.
Een deelneemster vraagt of er een
visitatieproject is, dit is het geval. Langdurige zorg wordt overgedragen aan
andere instellingen en wordt niet door maatschappelijk werkers gedaan. Er wordt
gevraagd of de langdurige zorg ook thuis kan worden aangeboden, dit kan
uiteraard maar niet onder dwang.
Asmae vertelt dat mantelzorg onbekend is
onder deze specifieke doelgroep, haar doel was om dit bekender en vertrouwder
te maken en dit is een langdurig proces. Zij zal proberen om andere
organisaties te benaderen en uit te nodigen om meer bekendheid aan hulp voor
mantelzorgers te geven en om deze mensen door te verwijzen. We zitten nu in de
beginfase en dit is iets waar we aan zullen blijven werken. Malika vraagt of er
een verschil is te merken, na de serie van bijeenkomsten omtrent mantelzorg.
Die is er zeker, mensen hebben nu meer vragen hieromtrent en er worden meer
persoonlijke verhalen gedeeld. Bezoekers van Assadaaka pikken de informatie
goed op uit de bijeenkomsten. In het begin was er veel schaamte, maar omdat er
met respect met ieders verhaal wordt omgegaan, gaat het stap voor stap beter.
Mensen durven nu meer hun eigen verhaal te vertellen en het is zeker een
succes, het vertrouwen groeit.
Assadaaka biedt vijf keer per week een
lotgenotenbijeenkomst aan, deze is voor alle mantelzorgers. Hier delen zij hun
verhalen en ervaringen met elkaar op een veilige plek en bieden ze elkaar een
luisterend oor. Dat gaat goed, mantelzorgers zorgen beurtelings voor elkaar.
Dit doen zij door te rouleren, de ene keer kookt één persoon voor de ander
etc., dit doen zij thuis en hier het hele jaar door. Iedere avond komen zij bij
elkaar, het vertrouwen groeit hierdoor snel en er komt zo veel aan het licht.
De mensen komen uit de Dapperbuurt, de Transvaalbuurt en ook Watergraafsmeer.
Assadaaka heeft een goede ligging en is gevestigd in een sporthal, dit zorgt
ervoor dat er minder een taboe rust op het zoeken van hulp. Niemand weet
tenslotte wat je hier komt doen, men loopt een sporthal binnen. Het gevolg is
een groei in zelfredzaamheid, de groepen zijn gemengd en divers. Op dit moment
bestaat de meerderheid uit vrouwen, voorheen voerden de mannen de boventoon,
het ideaal is een evenwicht tussen beide. Zo is de het belangrijk dat de toegankelijkheid
er voor iedereen is en dat dit met respect voor elkaar geschiedt. Op de avonden
worden tips en ervaringen uitgewisseld, ook vinden er voorlichtingen met een
thema plaats. De meerderheid die komt heeft een migratieachtergrond en het gaat
hier om een informele manier van respijtzorg. De geliefden van de mantelzorgers
mogen meekomen, zo heeft de mantelzorger even rust en wat tijd voor zichzelf en
kan dan aan andere activiteiten deelnemen. Één van de deelneemsters noemt
Assadaaka haar tweede huis. En zij geeft aan dat ook in Transvaal er twee keer
per week op maandag en donderdag er samen gekookt wordt, zij verzorgt dit, haar
naam is Aïcha.
Tot slot, wordt er gevraagd of er vanuit
Assadaaka met een groep kennis kan worden gemaakt met de workshops bij Civic.
Er wordt afgesproken om hierover verder contact te hebben om hier verder
invulling aan te geven en om vaker een bijeenkomst omtrent o.a. zelfredzaamheid
te organiseren.
Er zal ook een wijkverpleegkundige
worden uitgenodigd, zodat zij bijvoorbeeld informatie kan geven omtrent medisch
gebruik (signalen herkennen) en de grens voor mantelzorgers op het gebied van
medicatie bij kan brengen.
Nadia van Cordaan is een
wijkverpleegkundige, zij heeft wat meer over zichzelf vertelt en wil het ook
aan haar collega’s voorleggen om meer informatie te verstrekken. Zij zelf ziet
mantelzorgers niet vaak en vond het een interessante bijeenkomst.
Asmae en Ahmed sluiten af en bedanken de
organisaties, op drie September begint het seizoen weer, wij wensen alleen een
fijne vakantie toe!
Verslag 17
juli 2018: Arkya
BEZOEKADRES: Vriendschapshuis-Wethouder
Verheijhal, 1e etage, Polderweg 300, 1093 KP, Amsterdam - Telefoon: 0647440672
E-mail: info@assadaaka.nl - Website: www.assadaaka.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten