dinsdag 4 september 2012

Een brief van Assadaaka Community naar de wethouder Lieke Thesingh van Zorg en Welzijn (GL)

 Lieke Thesingh

Amsterdam, 21 mei 2012

Geachte mevrouw Thesing,


Als vrijwilliger Nederlandse les bij de Taalwinkel van Assadaaka wend ik mij tot u om bezwaar te maken tegen het feit dat u vanaf 1 mei een ruimte in Ruma Khami voor Assadaaka hebt afgesloten en hebt aangekondigd dat we vanaf 1 juni nog één ruimte over houden. U stelt dat dat geen probleem is omdat u alternatieve ruimtes beschikbaar stelt, bijvoorbeeld in de Meevaart of aan het Timorplein.

Met deze brief wil ik u duidelijk maken dat concentratie van de activiteiten van Assadaaka op één locatie in Amsterdam Oost voor het succes van onze taallessen van cruciaal belang is.

Persoonlijke motivatie en positieve ervaring met Assadaaka

Laat ik mijzelf kort introduceren. Drie jaar geleden zocht ik vrijwilligerswerk. Ik wilde in de buurt Nederlandse les gaan geven, omdat ik graag op een positieve manier in contact wilde komen met migranten, omdat ik van taal houd en van les geven en omdat ik een steentje wil bijdragen aan de taalontwikkeling van migranten. Via Internet kwam ik bij Assadaaka terecht.

Ik voelde mij er direct thuis. Er heerst een vriendelijke, open sfeer. En vanaf het begin was het mij duidelijk dat Ahmed en Abdel El Mesri voortdurend een boodschap uitdragen van wederzijds respect en tolerantie tussen verschillende culturen, waarbij ze moeilijke onderwerpen (bijv. homoseksualiteit) niet uit de weg gaan. Ze zijn daarin oprecht en creëren een veilige omgeving. Verder benadrukken ze steeds het belang van de taal leren en méédoen met de Nederlandse samenleving.

De afgelopen drie jaar is mijn enthousiasme gegroeid. Het contact met de cursisten, met  de andere vrijwilligers en met andere mensen die langs komen ervaar ik als een verrijking van mijn leven.

De Taalwinkel van Assadaaka: lessen en inloopavonden

We hebben twee lesavonden in de week met groepen op twee niveaus, waar als ze met een nieuw hoofdstuk beginnen nieuwe cursisten kunnen instromen. De lessen worden verzorgd door een groep van ongeveer acht vaste vrijwilligers. Daarnaast hebben we wekelijks twee inloopavonden waar iedereen welkom is en waar twee vaste vrijwilligers (waaronder ik) de avond begeleiden. Via Amsterdam Cares en via andere kanalen komen ook andere mensen helpen. Op een inloopavond komen nu gemiddeld twaalf cursisten, dat aantal groeit geleidelijk. Op de inloopavonden wordt gewerkt in kleine groepjes of één op één, er is allerlei materiaal (boeken, spelletjes en taaldoosjes) waaruit de cursisten kunnen kiezen. De cursisten helpen ook elkaar. Deze avonden zijn altijd erg gezellig en zeer laagdrempelig. De vrijwilligers van Amsterdam Cares zijn enthousiast en komen terug, omdat ze zeer gemotiveerde cursisten aantreffen en een goede sfeer. Zij helpen ook bij de begeleiding van kinderen uit de buurt die hun huiswerk komen maken.

We staan graag open voor uitwisseling met andere taalaanbieders in de buurt. Helaas heb ik nog geen reactie gehad op mijn pogingen tot contact met stichting M.O.I, door de onrust de afgelopen tijd is het er niet van gekomen om er verder werk van te maken.

Waarom moet Assadaaka bij elkaar blijven?

Laagdrempelig. Kwetsbare groepen. Die woorden vallen vaak. Ik ben me af gaan vragen wat Assadaaka nu zo laagdrempelig maakt. Het heeft te maken met altijd welkom zijn en de eerder genoemde veiligheid. Veel cursisten die bij ons op de taallessen komen  hebben geen gemakkelijk leven. Velen hebben wisselend wel of geen werk, soms ook (een tijd) ’s nachts. Een aantal moet ’s ochtends heel vroeg op om te gaan werken. Een leerling blijft de laatste tijd tot de pauze om half negen, omdat hij om tien uur ’s avonds met zijn werk begint. 

Ik zie ook cursisten soms een tijdje ‘verdwijnen’ en dan weer terug komen. Of ze komen wel even langs in de algemene ruimte, maar volgen dan even geen les. Dat ze dan toch wel bij Assadaaka terecht kunnen, dat betekent dat ze wel blijven komen en ook weer kunnen instappen bij de lessen en de inloopavonden.

Het is mij in de loop van drie jaar duidelijk geworden dat de activiteiten van Assadaaka niet los van elkaar kunnen worden gezien. Er zijn nu verschillende activiteiten in verschillende ruimtes. De activiteiten hangen onderling samen.  Zo is de vader van twee kinderen van de huiswerkklas welkom in de ‘huiskamer’ terwijl zijn dochters huiswerkbegeleiding krijgen. Een broer van een huiswerkkind volgt intussen Nederlandse les. De maaltijden die worden bereid zijn voor iedereen.

Als taalvrijwilliger hoef je je niet te verdiepen in de problemen van de cursisten. Als zij hulp nodig hebben dan zijn Ahmed en Abdel er, met weer allerlei mensen om hun heen. Dat gebeurt voor ons taalvrijwilligers allemaal achter de schermen, pas de laatste tijd realiseer ik me hoe belangrijk dat is. En het geeft ons de mogelijkheid om ons optimaal op de taallessen te concentreren. Dat maakt ook dat de taallessen leerzaam en ontspannen kunnen zijn, waarbij wij als taalteam ons erop richten om dat steeds verder te verbeteren.

Onze taallessen hangen nauw samen met het overige werk van Assadaaka en de veilige huiskamer die Assadaaka elke avond biedt.  Dat is cruciaal voor het succes van onze taallessen bij deze groep cursisten. Daarom kunnen deze lessen geografisch niet los gekoppeld worden van andere activiteiten en is een vaste plek in de luwte met voldoende ruimte nodig.  

In deze tijd van bezuinigingen zijn middelen schaars. Met een groep gemotiveerde en betrokken vrijwilligers geven wij taallessen aan zeer gemotiveerde mensen, die zo kansrijker worden in onze samenleving. Dit kan dankzij het veilige kader dat Assadaaka biedt en de ruimte die u biedt. Geld vragen wij niet.

Zo lang er geen vergelijkbaar alternatief beschikbaar is hoop ik van harte dat u ons voldoende ruimte laat en ons de kans biedt om ons zinvolle en inspirerende werk met de Taalwinkel bij Assadaaka te kunnen voortzetten. Zodat de cursisten kunnen blijven komen en op ons kunnen blijven rekenen.

Met vriendelijke groet,
Vrijwilliger - Coördinator inloopavonden Nederlands bij Assadaaka Community

PS1

Bij deze bent u van harte uitgenodigd om een keer een (deel van) een inloopavond Nederlands bij te wonen. Dat is elke dinsdag- en donderdagavond tussen 19.30 uur en 21.30 uur.

PS 2

Vrijdagavond bij een bijeenkomst in de Meevaart hoorde ik dat de ruimte van Stichting M.O.I.  aan het Makkassarplein ’s avonds leeg staat. Kunnen andere groepen daar gebruik van maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten